VONALTÖRTÉNET
(szerkesztés alatt)
A térségben a vasút építése már 1880 körül felmerült. Elsőként 1882. november 8-án adtak ki előmunkálati engedélyt Szokoly Gyula és Rakovszki István budapesti lakosok nevére a Soroksár - Örkény - Tatárszentgyörgy vonalra. 1884-ben Gróf Szapáry István, Dániel Ernő és Adler Mór budapesti lakosok is kaptak előmunkálati engedélyt Kőbánya Sertéshízlalda - Pusztapéteri - Ócsa - Inárcs - Dabas - Gyón - Hernád - Örkény - Lajosmizse vonalra, valamint az ebből kiágazó Örkény - Vacs és Örkény - Peszéradács szárnyvonalakra. Utóbbi tervet Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegye vezetése is támogatta, szerintük ugyanis a vidék gazdasági életének fellendítéséhez fontosabb vasutat építeni, mint a Budapest - Arad közutat létrehozni, tekintettel hogy az Alföldön nem állt rendelkezésre kő az útépítéshez. 1888. április 9-én megalakult a Budapest-Lajosmizsei HÉV társaság, amely 13 tagú igazgatósági tagjai között volt Tolnay Lajos is, a MÁV első elnöke, akinek nem mellesleg erős kötődése volt Inárcshoz. Emléktáblája Inárcs-Kakus állomáson ma is megtalálható. 1888. május 22-én kijelölték a fővároson belüli vonalvezetést Pest, Kispest, Pusztaszentlőrinc területein, majd rövidesen megkezdődött az építkezés.
Az építés:
A vonalat a Budapest-Lajosmizse HÉV építette. A vonal felső szakaszát (Budapest-Lajosmizse) 1889. július 8-án nyitották meg, majd ennek folytatásaként megépítették a Lajosmizse-Kecskemét szakaszt, és a belőle kiágazó 143-as számú Kisnyír-Kerekegyháza (Hetényegyháza-Kerekegyháza) vasútvonalat, amelyeket 1905. január 16-án adtak át.
Személy forgalom:
A vonal forgalmi szempontból két részre osztható. A Budapest-Lajosmizse szakasz a budapesti agglomeráció hivatásforgalmát szolgálja ki, a Lajosmizse-Kecskemét szakasz pedig inkább a Kecskemét külterületeit. Utasszám alapján három részre osztható a vonal. A legforgalmasabb szakasz a Budapest-Ócsa, a második legforgalmasabb szakasz az Ócsa-Lajosmizse, a kevésbé forgalmas rész pedig a Lajosmizse-Kecskemét szakasz.
Teher forgalom:
Napjainkban tehervonatokkal leggyakrabban Lajosmizsén találkozhatunk, itt heti több alkalommal rakodnak fát. Táborfalvára évente többször is közelednek katonavonatok. Korábban, a 2010-es évek elejéig Ócsára cementet szállítottak, Dabasra pedig gabonát. A vasútvonal legnagyobb teherforgalmát Kispest szolgálta ki 2012-ig. A hengermű bezárása óta az állomás vágányai kihasználatlanok.
Szerelvények:
2021. január 11-től
Forgalomba állt a negyedik mozdonyos vonat. Az Ócsáról 6:25-kor induló személyvonat már nem két Uzsgyiból áll. A Csörgő többnyire két klasszik Bhv-t és egy BDd-t húz. A vonalon már csak 5 Uzsgyi teljesít szolgálatot.
2020. november 28-tól
A 7 Siemens Desiro motorvonatot 7 Uzsgyi váltotta, ezzel 11 év után a Desirós korszak befejeződött a 142-es vasútvonalon.
2020. július 3-tól
Mivel a ezen a nyáron is erről a vonalról csoportosítottak át Desirókat a Balatonra, újra egy egységből álló vonataink lettek, akárcsak a korábbi években. Július 3-tól állítottak be egy harmadik Csörgős szerelvényt, amely leginkább a reggeli forgalmat segítette. Ez a harmadik szerelvény július 21-től a retro inga.
2019. december 15-től
Újra közlekednek ingavonatok a vonalon. Egy 5 kocsis klasszik és egy 5 kocsis fecske Bhv-s szerelvény közlekedik munkanapokon. Emellett egy délutáni fordulóban közlekedik egy három részes Desiro. A többi vonat szóló vagy dupla Desiro.
2019. augusztus 6-tól
Ahogy azt a vasúttársaság is ígérte, már a délutáni csúcsidőben is közlekednek mozdonyos vonatok a vonalon, nem csak éjszaka.
2019. nyarán:
Mivel a nyári menetrendben a Balaton északi partján közlekedő Katica sebesvonatokat Desiro motorvonatokból állítja ki a MÁV-Start, valamint Debrecen környéki vasútvonalakon is megjelent néhány, a szükséges mennyiséget a lajosmizsei vasútvonalról vonták el. Ennek következménye az volt, hogy már-már napi szinten vonat lemondásokkal, de így is csak szólóban közlekedő Desirók voltak a vonalon, amely igen nagy felháborodást keltett. Válaszként július 12-e óta újra megjelent egy mozdonyos szerelvény a vonalon, amely leginkább csak éjszaka közlekedett 6 kocsival.
2018. április 9. óta:
A Budapest-Esztergom vasútvonal villamosításával az ott közlekedő Desiro motorvonatokat Flirt vonatok váltották ki. Ettől a naptól csak Desiro motorvonatok közlekednek a lajosmizsei vasútvonalon, csúcsidőben hármasával.
2015. szeptember óta:
Az esztergomi vasútvonal felújítását követően az összes Desiro motorvonat ott közlekedik. A lajosmizsei vonalon a régen megszokott 418-as (régen M41-es) dízelmozdonyok húzzák a felújított, fecske Bhv-kat, a régi, bőrüléses Bhv-kat és kocsihiány miatt több békéscsabai By kocsikat.
Újra közlekednek ingavonatok a vonalon. Egy 5 kocsis klasszik és egy 5 kocsis fecske Bhv-s szerelvény közlekedik munkanapokon. Emellett egy délutáni fordulóban közlekedik egy három részes Desiro. A többi vonat szóló vagy dupla Desiro.
2019. augusztus 6-tól
Ahogy azt a vasúttársaság is ígérte, már a délutáni csúcsidőben is közlekednek mozdonyos vonatok a vonalon, nem csak éjszaka.
2019. nyarán:
Mivel a nyári menetrendben a Balaton északi partján közlekedő Katica sebesvonatokat Desiro motorvonatokból állítja ki a MÁV-Start, valamint Debrecen környéki vasútvonalakon is megjelent néhány, a szükséges mennyiséget a lajosmizsei vasútvonalról vonták el. Ennek következménye az volt, hogy már-már napi szinten vonat lemondásokkal, de így is csak szólóban közlekedő Desirók voltak a vonalon, amely igen nagy felháborodást keltett. Válaszként július 12-e óta újra megjelent egy mozdonyos szerelvény a vonalon, amely leginkább csak éjszaka közlekedett 6 kocsival.
2018. április 9. óta:
A Budapest-Esztergom vasútvonal villamosításával az ott közlekedő Desiro motorvonatokat Flirt vonatok váltották ki. Ettől a naptól csak Desiro motorvonatok közlekednek a lajosmizsei vasútvonalon, csúcsidőben hármasával.
2015. szeptember óta:
Az esztergomi vasútvonal felújítását követően az összes Desiro motorvonat ott közlekedik. A lajosmizsei vonalon a régen megszokott 418-as (régen M41-es) dízelmozdonyok húzzák a felújított, fecske Bhv-kat, a régi, bőrüléses Bhv-kat és kocsihiány miatt több békéscsabai By kocsikat.
2013. áprilisa óta:
A Budapest-Esztergom vasútvonal felújítása miatt szinte az összes Desiro motorvonat felszabadult, így a mozdonyos vonatok helyett szinte már csak Desiro motorvonatok járnak. Hétköznap 2, 3 egységgel, hétvégén 1, 2-vel.
2012. decembere óta:
Hétköznapokon több járat is 3 részes Desiro motorvonatból áll.
2009. decembere óta:
A szerelvények összeállítása M41-es dízelmozdony, három darab 20-05 középszámú, felújított Posta Bhv és a végén egy 100-as BDt, azaz vezérlőkocsi. A Posta Bhv meghibásodása esetén előfordul, hogy helyette régi, klasszikus Bhv közlekedik, de előfordult már, hogy Bhrv volt helyette. A másik leggyakrabban közlekedő vonat típus a Desiro. Általában egymagában közlekedik, de van, hogy két egységgel.
2009. december előtt:
A szerelvények még a klasszikus, bőrüléses Bhv kocsikkal közlekedtek egy vezérlőkocsival. A szerelvények 4 kocsival közlekedtek. Ekkor még napi szinten közlekedtek Uzsgyik. 2009. szeptembere óta közlekedik napi rendszerességgel a vonalon a Desiro motorvonat. Ebben az időszakban egyszerre 3 különböző típusú vonat közlekedett a vonalon.
2008. május előtt:
2008. májusában kezdtek el kisorozni mindegyik szerelvényből 1-1 Bhv kocsit, előtte éveken át a jól megszokott, 5 kocsis, össze graffitizett szerelvények közlekedtek.
Ezredforduló környéke:
A hagyományos 5 kocsis szerelvényeken kívül a 90-es évek közepétől egészen 2001-ig közlekedett a vonalon (a ma már a forgalomból kivont) MDmot típusú vonat, amely legtöbbször egészen Kecskemétig közlekedett, ezt gyakran "nagy vonat"-nak hívták. A motorvonat összeállítása: MDmot+Bx+Bx+Bx+Bx+Btx
A 90-es években:
Míg a kilencvenes évek első felében még 7 kocsis ingákból álltak a lajosmizsei vonatok, addig a második felében már csak 6 kocsiból. Az ingák mellett egy szegedi gyorsvonat utolsó négy kocsija is beforgott éjszaka az utolsó vonatba, mely az első hajnali vonatként jött vissza Pestre.
A 80-as években:
A nyolcvanas évek első felében a lajosmizsei vonatok 8 kocsis Csörgős ingákból álltak, a második felében már csak 7-ből.
A 70-es években:
A hetvenes évek elején a lajosmizsei vonatokat zömmel a 424-es Bivaly becenevű gőzmozdonyok húzták, melyek 9 kocsiból álltak. 1973 után fokozatosan váltották ki a gőzmozdonyokat az új M41-es dízelmozdonyok. A dízeles ingák 8 kocsiból álltak.
A 60-as években:
A hagyományos, gőzvontatású, 12-13 darab, első és másodosztályú, kéttengelyes kocsikból álló szerelvényeket 328-as vagy 375-ös sorozatú gőzmozdonyok húzták. 1963-ban megjelentek (Magyarországon majdhogynem elsőként) a gőzös ingavonatok. Ezeken csak 424-es sorozatú gőzmozdonyok voltak, melyek 9 darab másodosztályú kocsikból álltak. 8 Bahv-ból és a végén egy Bat vezérlőkocsival. 1966-tól az új, poggyászteres BDat vezérlőkocsival is közlekedtek ingavonatok.
Pálya:
A vonal eredetileg 60 km/h-val járható, de a rossz pályaviszonyok miatt sebességkorlátozások vannak a vasútvonal felén:
- Nyugati - Kőbánya-Kispest: 80 km/h
- Kőbánya-Kispest - Kispest: 50 km/h (2013 - 2015 nyara között 40km/h)
- Kispest - Dabas: 40 km/h
- Dabas - Kecskemét: 60km/h
A Dabas - Kecskemét szakaszt 2004-2006 között újították fel a 140-es számú Cegléd - Szeged vasútvonalból származó anyagokkal. Ezen a szakaszon a pálya hézag nélküli, de a Kispest - Dabas szakasz mai napig hézagos és rossz állapotú. Többször tervben volt a felújítása.
Felújítás:
2023 végén a Szabadjelzés konferencián elhangzottak szerint amennyiben lesz rá fedezet, 2030-ig megújulhat és villamosíthatják a Kőbánya-Kispest – Dabas szakaszt.
2020-ban jelentették be, hogy megkezdődnek a lajosmizsei vasútvonal teljeskörű felújításához szükséges tervek előkészítése.
2015 nyarán felújították a Kőbánya-Kispest és Kispest állomások közötti szakaszt vadonatúj elemekből. Ócsa és Dabas között a régi talpfákat több helyen betonaljakra cserélték.
2012 nyarán újították fel Gyál és Inárcs-Kakucs állomásokat, melynek köszönhetően keresztezhetnek vonatok a két állomáson.
2012 nyarán újították fel Gyál és Inárcs-Kakucs állomásokat, melynek köszönhetően keresztezhetnek vonatok a két állomáson.
A következő években tervben van a Kispest - Dabas közötti szakasz teljes felújítása.
Menetrend:
A vonalon jelenleg 23 vonat közlekedik Budapestre és 20 indul Budapestről munkanapokon. A vonatok 2008. december 14-e óta a Nyugati pályaudvarról indulnak és érkeznek, előtte a végállomás Kőbánya-Kispest volt. A 3-as Metró 1980-as megnyitása előtt a vonal eredeti végállomása Budapest-Nyugati pályaudvar volt, de a Metró megnyitását követően egyre kevesebb vonat ment be a Nyugatiba. 1987-ben például már csak 3 vonat indult a Nyugatiból, 2 Zuglóból és visszafele is 3 ment a Nyugatiig és 2 Zuglóig. Régebben voltak vonatok, melyek csak Kőbánya alsóig közlekedtek. A szerelvényeket Rákosrendezőn vagy Kőbánya-Teher pu-n tárolták. 2003-ban már csak 2 vonat ment be és 1 vonat indult a Nyugatiból.
Viszonylatok:
- Budapest-Lajosmizse
A legsűrűbb viszonylat. A jelenlegi menetrendben 42 vonat közlekedik ebben a viszonylatban. 2003-ban ez a szám 26 volt.
- Lajosmizse-Kecskemét
2012. április 15. óta napi 4 vonat, előtte éveken át napi 8, korábban napi 10 vonat közlekedett ebben a viszonylatban.
- Budapest - Ócsa
1997. június 1-től 2006. december 9-ig közlekedett egy vonat 2829 számmal Ócsától Kőbánya-Kispestig, némelyik évben egészen Nyugatiig. 2 év szünet után, 2008. december 14-én jelent meg egy vonat Ócsa - Budapest-Nyugati viszonylatban, 2857 számmal. Ma már csak egy vonat közlekedik ebben a viszonylatban.
- Kecskemét - Táborfalva
2022. szeptember 4-e óta munkanapokon közlekedik egy pár a reggeli órákban.
- Kecskemét - Hetényegyháza
A Kecskeméten belüli közlekedést elősegítő járatokat 2020. decemberében vezették be. Munanapokon 9 pár vonat közlekedik ebben a viszonylatban.
Megszűnt viszonylatok:
(szerkesztés alatt)
- Budapest - Kecskemét
2022. szeptember 4. és 2023. december 9. között közlekedtek szombati, vasárnapi és ünnepnapi közlekedési rend szerint vonatok a vasútvonalon. Ezt megelőzően 1905 és 2001 között naponta több pár vonat létezett ebben a viszonylatban.
- Táborfalva - Budapest
20 év után, 2012. december 9. óta közlekedik 2999 számmal személyvonat Táborfalva - Kőbánya-Kispest között tanítási napokon. Régebben, a 60-as, 70-es, 80-as, 90-es években rendszeresen közlekedtek személyvonatok Táborfalva - Kőbánya-Kispest, Kőbánya alsó vagy Zugló között és vissza. 2020. március 30-tól a koronavírus miatt szeptemberig nem közlekedett ez a járat. A 2022-es menetrendtől kezdve a vonat Lajosmizsétől közlekedik.
- Budapest - Dabas
1995. május 28-ától közlekedett először Kőbánya-Kispest - Dabas viszonylatban egy pár személyvonat munkanapokon, amely csak 1996. június 1-ig közlekedett.1 évvel később, 1997. június 1-től újra közlekedett ez az 1 vonatpár munkanapokon, 1998. május 24-től már csak tanítási napokon. 2000. május 28-tól egy újabb, munkanapokon közlekedő vonatpárral bővült ez a viszonylat. 2005. december 11-től a munkanapokon közlekedő dabasi vonatpár egészen Lajosmizséig közlekedett. 2006. december 10-e óta az utolsó (tanítási napokon közlekedő) dabasi vonat is Lajosmizséig közlekedik, ezzel megszűntek a dabasi vonatok. 5 évvel később, 2011. április 3-án az első számú menetrend módosításkor, az utasok jobb kiszolgálása érdekében a vonalon a járatokat sűrítették és újra megjelent egy Budapest-Nyugat - Dabas viszonylatú vonatpár, amely 2012. december 7-én közlekedett utoljára.
- Budapest - Inárcs-Kakucs
1996. június 2-től 1997. május 31-ig közlekedett egy vonatpár Kőbánya-Kispest és Inárcs-Kakucs között, munkanapokon. Ezt később a Dabasig közlekedő vonatpár váltotta fel.
- Budapest - Örkény
- Budapest - Pestimre
- Kecskemét - Örkény
- Kecskemét Ócsa
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Írd le véleményedet a bejegyzésről!