142-es akták #1 - Az MDmotos korszak


142-es akták címmel indítok egy új cikksorozatot, melyben a lajosmizsei vasútvonal múltjának egy-egy olyan időszakát, eseményét idézem fel, amelyek mára már feledésbe merültek.

Talán még sokan emlékeznek a képen látható piros vonatra a kilencvenes évekből. Nem, ez nem egy Csörgő. Akik annak idején gyakran utaztak a vonalon emlékezhetnek, hogy a kék vasúti kocsikon kívül volt egy csak piros kocsikból álló szerelvény is.

A Lajosmizsén és Hetényegyházán át Kecskemétig közlekedő MDmot a Nyugati pályaudvar (ma már nem létező) 18. vágányán.

Az MDmot (eredeti nevén MDa) motorvonatokat a Ganz-MÁVAG gyártotta 1970-1975 között a MÁV mellékvonalaira. Ezekkel a szerelvényekkel tervezték kiváltani a gőzvontatású, elavult vasúti kocsikat. Eredetileg 60-70 darabot gyártottak volna belőlük, de végül csak 42 készült el.

A Nyugati pályaudvar felé gyorsít a reggeli MD

Egyes visszaemlékezések szerint 1995. augusztus 10-től közlekedett napi rendszerességgel MDmot a 142-es vasútvonalon. Ezekben az években a lajosmizsei vonatok 6-7 kocsis Csörgős ingákból álltak, ígyhát igencsak kilógott a sorból az új fajta vonat a vonalon. Mind színben, mind hosszra.

Kecskemét felől érkezik a piros vonat, élén a Btx 006 pályaszámú vezérlőkocsival

Kőbánya-Kispest 1980-as átadásával a lajosmizsei vonatok többsége itt végállomásozott, azonban néhány kivétel mindig akadt. Ilyen fordát járt az MDmot is. Ez volt az a piros vonat, amely bement a Nyugati pályaudvarra. Gyakran nagy vonatnak nevezték őket, ugyanis ezek járták az egyetlen egy, utolsóként megmaradt, közvetlen Budapest-Nyugati pu. - Lajosmizse - Kecskemét meneteket.


A "nagy vonat" 15:55-kor indult a Nyugati pályaudvarról Lajosmizsén át Kecskemétre. Részlet az 1996-os menetrendből.

Akik utaztak vele, azok emlékezhetnek, hogy "verekedni" kellett a nem dohányzó szakaszon az ülőhelyekért. Például azok, akik későn értek ki a Nyugatiba, és csak az indulás előtt szálltak fel a vonatra, szerencsés esetben még találtak a nem dohányzó szakaszon ülőhelyet, azonban azok, akik Kőbánya-Kispesten szálltak fel, garantáltan csak a dohányzó szakaszokra fértek fel. Vagy volt egy másik megoldás, amit igen sokszor átéltem. Ócsáig álltunk a vonaton, hogy ne kelljen a dohányfüstbe burkolózva utazni. Bár, ha jobban visszagondolok, a hagyományos, Csörgős ingán is voltak olyan időszakok a délutáni csúcsban, mikor Ócsáig kellett állni, mert hiába voltak 6-7 kocsiból kiállítva a vonatok, bizony lógtak rajtuk az utasok. 

Ócsa állomáson a Kecskemétről érkezett vonat

Én személy szerint nagyon szerettem ezt a vonatot, ugyanis különbözött a többitől. A kocsik ugyanolyan pirosak voltak, mint a "mozdony", és a hangja is más volt. Gyerekként egy élmény volt, nem úgy mint az ingázóknak. Emlékeim szerint ők nem igen szerették az MDmotokat. Míg a hagyományos vonatok ezekben az időkben még 6-7 kocsival jártak, addig a piros színű nagy vonatok csak öttel, ráadásul csúcsidőben. Ez a szerelvény mindig tömve volt, és ami sokakat bosszantott a dohányzó szakaszon kívül, az az, hogy nem volt fejtámla. A háttámla váll magasságig ért, és a fáradt ingázók nem tudták lehajtani a fejüket a haza úton. A vonat márpedig igencsak álomba ringatta (volna) őket. 


Budapest-Nyugati pályaudvarról érkezik az MDmot Zugló megállóhelyre. A délelőtti vonat csak Lajosmizséig közlekedett, de volt csatlakozása Kecskemét felé.

Közel 5 éven át a fordája a 2917 -2832-2825-2916 volt. Például az 1996-os menetrend szerint reggel 5:30-kor indult el Kecskemétről a Nyugati pályaudvarra, ahová 8:08-kor érkezett meg. Onnan 10:40-kor indult vissza, de csak Lajosmizséig, ahol három részes Bz-re lehetett átszállni Kecskemét felé. 12:55-kor indult vissza a Nyugatiba, ahonnan már nagy vonatként indult el 15:55-kor egészen Kecskemétig. A menetrendben ennek a négy vonatszámnak a fejlécében volt csak a bőrőnd jel, amely arra utalt, hogy a vonathoz útipoggyászt vagy kerékpárt feladhattak az utasok. 

Kőbánya-Kispest 8. vágányára érkezik a Kecskemétig közlekedő délutáni vonat

Az MDmotok nem feltétlenül váltak be a vonalon. Nehezen gyorsultak, ezért gyakran késve közlekedtek, így nem tudták tartani a menetrendet. Vélhetően ennek is köszönhető az, hogy néhány éven belül elkerültek innen.

Kőbánya-Kispest 1. vágányáról indul a Kecskemétről érkezett reggeli vonat

Az MDmotos korszaknak valamikor 2001-ben lett vége a lajosmizsei vasútvonalon. A vonatok ezután leginkább Szentes, Debrecen és Pécs környékén közlekedtek. Az utolsó években a délutáni vonat már csak Kőbánya-Kispest és Kecskemét között közlekedett. Volt, mikor vegyes összeállításban. Egy szerelvényben volt piros Bx és kék Bhv kocsi is. Volt, hogy MDmot húzta a kocsikat és volt, amikor az általunk jól ismert M41-es, azaz Csörgő.




Az utolsó menetrendszerinti MDmotos vonatok Debrecen és Nagykereki között közlekedtek 2011. 06.17-én. Azóta ezek a vonatok ki lettek vonva a forgalomból, illetve szinte mindegyik részét selejtezték, de kivételek persze mindig vannak. Egy négyrészes szerelvény, eredeti színeiben pompázva a MÁV-Nosztalgia járműparkját gazdagítja. Frissítés 2021-ben: Ennek a szerelvénynek a 3017-es pályaszámú gépe húzta tavaly tavasszal a permetező vonatot Lajosmizsén át Kecskemétre. A 3003 Szentesen pihen, a felújításra váró 3038 pedig Pocsaj-Esztár vasútállomáson.

A képekért külön köszönet Bárdos Imrének!

És most jöjjön néhány ráadás fénykép a V63 Gigant Club oldaláról.

10:40-kor, Lajosmizsére induló MDmot a Nyugati pályaudvar 10. vágányán 1998 őszén

2000 nyarán a Nyugati pályaudvar 17. vágányán

Lajosmizsére tartó személyvonat Kispest vasútállomáson 1998-ban

A 2001-től érvényes menetrendben már nem létezett közvetlen kecskeméti vonat, és már nem közlekedtek MDmotok. Az utolsó hónapokban már csak a képen látható "darabkák" maradtak meg a piros vonatból. A képen látható szerelvény összeálltása: M41 2202, BDt, Bhv, Bx, Bhv, Bhv, Bx

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések