Kettévágnák a vonalat

Nem hivatalos információk szerint szeptembertől új menetrendet vezetnének be a 142-es vasútvonalon, melyben több vonat nem közlekedne le még Pest vármegye határáig sem.


Egy, a birtokomba jutott menetrend tervezet szerint ősztől  számos vonat a Nyugati pályaudvartól csak Örkény állomásig fog közlekedni, ahonnan 63 perc tartózkodás után indulnának vissza a fővárosba.

Megszűnnének a tavaly bevezetett közvetlen, Budapesttől Lajosmizsén át Kecskemétig közlekedő vonatok, melyek új utasokat vonzottak a vonalra. Hétvégente gyakran utaznak ezekkel a járatokkal Kecskeméttől egészen Dabasig, Ócsáig vagy Gyálig, valamint Hetényegyháza és Budapest között is. Megszűnnének a délutáni hetényi vonatok is. 

Az új menetrenddel Lajosmizse és Felsőlajos még messzebb kerülne a fővárostól, amely  (részben) még vállalható is lenne, ugyanis azon a szakaszon valóban gyér a forgalom, azonban Táborfalva is erre a sorsra jutna. Azok, akik jól ismerik a vonalat, tudják, hogy az utasforgalom innen kezdődik. Pest felé gyakran itt szállnak fel az első utasok, vissza irányban pedig sokszor itt szállnak le az utolsók. 

A május 1-jétől bevezetésre kerülő (Pest) vármegye bérlettel épp a táborfalvi utasok járnának legjobban a vonalon, azonban az új menetrend még a maradék utasok egy részét is eltaszíthatja. A Nyugatiból  5:18 után csak a 8:18-as vonat közlekedne Lajosmizséig, majd napközben minden második. Ellenkező irányban 6:03 (hétvégén 5:41) után csak 7:41-kor, majd 10:41-kor indulna közvetlen vonat Lajosmizséről Budapestre, onnantól estig kétóránként, az utolsó vonat 18:41-kor indulna a Nyugatiba.

Valamelyest kompenzálná az alsó szakaszt az újonnan bevezetésre kerülő 8 pár Örkény - Kecskemét vonat, azonban aligha lehet a XXI. században átszállással utasokat csalogatni, pláne, hogy munkába és iskolába járni továbbra sem lehetne velük. 

Az első vonat Lajosmizse felől továbbra is 7:42-kor futna be a Hírös városba, pedig a legtöbb oktatási intézményben már 7:30-kor becsengetnek. A második vonat 10:08-kor érkezne.

Külön felháborítónak tartom, hogy a kétóránként közlekedő kecskeméti vonatokhoz 2 Bz járművel terveznek, ugyanis azok Lajosmizsén találkoznának, ezzel persze tovább növelve a menetidőt. Gazdaságosabb lenne, ha a vonal továbbra is mizsén lenne elvágva és egy szem motorvonat bonyolítaná le az alsó szakasz kétórás ütemét. 

Azonban, ha a cél az utasok számának növelése, akkor (ahogy azt már többször is megírtam), törekedni kell a (legalább csúcsidőben közlekedő) közvetlen vonatok munkanapokon való bevezetésére. Például, ha a 2910 sz. vonat (munkanapokon) egészen Kecskemétig közlekedne, a Dabasi járásban élők is tudnának vonattal munkába járni és a diákok sem kényszerülnének kollégiumba.

Az év elején Táborfalva Önkormányzata felmérést készített a lakosság körében, melyet 112-en töltöttek ki. A kitöltők 83%-a egy 7:00 - 7:15 között érkező vonatot igényelne Kecskemétre, haza felé pedig egy 16:30 és 17:30 között induló vonat lenne az ideálisabb a helyieknek. Többen javasolták, hogy a menetrendet célszerű lenne műszakváltásokhoz igazítani.

Az eredményeket elvileg továbbították a Építési és Közlekedési Minisztérium felé, hogy azokat vegyék figyelembe a következő menetrend váltásnál, de úgy fest, az információ nem jutott még el a döntéshozókhoz. 

Társadalmi egyeztetés nélkül ez megint csak egy negatív lépés lenne a vonal életében, hiába lenne gyakrabban vonat az alsó szakaszon. Mivel azok csak napközben közlekednének, csupán parasztvakítás lenne az egész. 

Akik szeretnének ebben előrelépést, igényüket, véleményüket megírhatják e-mailben a közlekedésért felelős államtitkárnak és a MÁV-Startnak is az alábbi címekre:

balint.nagy@ekm.gov.hu

eszrevetel@mav-start.hu




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések