14 éves a 142 blog

Te hol voltál 14 évvel ezelőtt? Én egy csörgős ingán zötykölődtem Pest felé, miután jól átfagytam a késett vonatra várva.


Azokban az években a telek még keményebbek voltak, mint manapság. Még volt hó. Menetrendszerű közlekedés nagyon akkoriban sem. Nem volt még vonatinfó és egyéb nyalánkságok. Kimentél a kiszemelt vonathoz és rosszabb esetben 3 órát álltál a térdig érő hóban, mire ténylegesen jött is valami. Jegyet sem akartak adni (már ha volt egyáltalán pénztár), hiába kopogtál az ablakon. Információ semmi. A nulla pontos fészbúk is csak ekkoriban kezdett  megjelenni. Nem baj, volt idő megtanulni A Walesi bárdokat. 

A 142-es vonal már akkor is kakukktojás volt. Soha, sehol nem írtak róla. De még említést sem találtam a mizseiről, akármennyire is kerestem. Sem online, sem nyomtatva (ez alól kivételt jelentett a 120. évfordulón megjelent könyv). 

2010. februárjában – akkor már évek óta bérletes utasként – azon gondolkodtam, hogy valahova megírnám vonatos élményeimet, a vonallal kapcsolatos változásokat, jelentősebb eseményeket vagy forgalmi helyzeteket. Csak úgy, a magam szórakoztatására. A blog (amely akkoriban még MÁV142 néven futott) nem termelt oly mértékben anyagokat, mint napjainkban. Inkább gyűjtögettem, tanulmányoztam a vonal jelenét és múltját. Menetrendkönyveket vásároltam, vasutasokkal kezdtem beszélgetni. Az örök kérdést én is feltettem nekik akkoriban: Mikor lesz felújítva a vonal? Jókat nevettek. Mondták, hogy már a hetvenes évek óta ígérgetnek ide fűt-fát. 2011-ben még arról írtam, hogy nagyfelújítás 2016-ig biztos nem lesz.

Emlékszem, egyik első bejegyzésem 2010. februárjában egy 2008-as élménybeszámoló lett volna Az örkény siklás címmel, amely végül csak 10 évvel később, 2020. februárjában jelent meg a 142-es akták harmadik részeként. Hihetetlen, hogy mennyi mindent nem írtam le, vagy nem jelentettem meg az évek során. Talán jobb is így. 

Hogy mi változott 14 év elteltével a vonalon? Újranyitották az alsó szakaszt (Lajosmizse – Kecskemét), bevezették az ütemes menetrendet és több vonat közlekedik a vonalon. Sőt, jegykiadó automatáink is vannak már. Viszont Kispest – Dabas között ugyanúgy negyvennel cammogunk, szinte ugyanazok a járművek közlekednek és a műszaki meghibásodások, késések továbbra is a mindennapjaink része.

2010-ben még minden vonat megállt Ócsai szőlőkőn.


Az évek során a blog a követői által szabott igényekhez igazodott, szinte teljes egészében az utastájékoztatás szerepét vette át. Szavazást követően 2019 óta már a térség volán járatain történő változásokról is beszámolok. Ekkor változott meg a blog neve MÁV142-ről 142 blogra. A követők száma, ezáltal az olvasottság folyamatosan nő. Csak idén januárjában több, mint 101 ezer Facebook elérést és 11 ezer kattintást ért el.









Megjegyzések

Népszerű bejegyzések