Menetrendi kérdőív: a végeredmény
Egy hét alatt közel 200 ember töltötte ki a kérdőívet, amely a közvetlen kecskeméti vonatokra való igényeket igyekezett felmérni.
Az eredmények láttán annyi biztos, hogy a korábban már létező, ócsai vonat visszaállítására lenne szükség, amely reggel 7 óra körül érkezne Kecskemétre. 1996. június 2-től 2001. június 9-ig az első, Kecskemétre közlekedő vonat Ócsa állomásról 5:14-kor indult, amely 7:06-kor érkezett meg a Hírös város állomására. Ez a vonat a korábbi évtizedekben csak Örkény - Kecskemét viszonylatban közlekedett. Amennyiben a vonat visszaállításra kerülne, kiszolgálná a reggel 8 órára igyekvő dolgozókat és diákokat. Emellett csatlakozást biztosítana a 7:11-kor Szegedere közlekedő IC-hez, a 7:22-kor Bajára induló InterRegio vonathoz, a 7:41-kor Lakitelken át Szolnokra közlekedő személyvonathoz, és számos, a Kecskemét Autóbuszállomásról induló Volánbusz járathoz.
Egykor még Ócsáról indult az első személyvonat Kecskemétre. (A képért köszönet Bárdos Imrének) |
A válaszok
Ön milyen gyakran utazik jelenleg Kecskemétre? Mi célból utazik (utazna) Kecskemétre?
Itt a válaszadók közel 43%-a, azaz a kitöltők többsége naponta utazik Kecskemétre. Elsősorban munkába vagy iskolába járás céljából, 36 százalékuk pedig gyakrabban utazna, ha lenne közvetlen és gyakrabban közlekedő kecskeméti vonat. Ez azt is mutatja, hogy lehetne új utasokat szerezni.
Mivel szokott Kecskemétre utazni?
A válaszadók többsége autóval vagy busszal járnak át a megyeszékhelyre. Ha az autóval szemben nem is lenne túl versenyképes a vasút, a tömött autóbuszokról vagy a kerülő útirányt használni kényszerülő utasok inkább a közvetlen vonatokat vennék igénybe. Már amennyiben azok megfelelő időben közlekednének.
Ön honnan utazna Kecskemétre? (Hol él?)
Ennél a kérdésre leginkább arra voltam kíváncsi, hogy melyik állomásokon és megállóhelyeken lenne igény leginkább ezekre a vonatokra. A végeredmény meglepett. Sikerült felkeltenem Kecskemét külterületein élőket, ugyanis a legtöbb válaszadás innen érkeztek. Ugyanakkor ez felvet egy kérdést. Méntelek, Hetényegyháza, Úrihegy és Miklóstelep környezetében ennyire rossz lenne az autóbuszos közlekedés?
A kitöltők közül a legtöbben az alábbi állomásokon vagy megállóhelyeken szállnának fel a Kecskemétre való utazásuk során:
A kitöltők közül a legtöbben az alábbi állomásokon vagy megállóhelyeken szállnának fel a Kecskemétre való utazásuk során:
-Hetényegyháza, Úrihegy vagy Miklóstelep
-Táborfalva
-Táborfalva
-Méntelek
-Felsőlajos vagy Lajosmizse
-Lajosmizse alsó vagy Klábertelep
-Gyál vagy Felsőpakony
-Hernád
-Dabas
-Ócsa
-Örkény
-Hernád
-Dabas
-Ócsa
-Örkény
Ön melyik állomásig vagy megállóhelyig utazna?
Az alábbi állomások lennének az utasok elsődleges célponjai:
-Kecskemét
-Kecskemét-Máriaváros
-Hetényegyháza
-Kecskemét alsó
A reggeli órákban melyik érkezési időpont lenne megfelelő Önnek Kecskemétre?
Itt arra voltam kíváncsi, hogy mennyi igény lehet egy nem csak a 8 órai munkakezdéshez igazodó vonatra. A felmérés szerint a legtöbben továbbra is ezzel a vonattal utaznának, ugyanakkor a kitöltők 12%-a igényt tartana egy 5 óra után érkező vonatra is.
Amennyiben Ön átszállás céljából utazna Kecskemét felé, melyik irányba igényelne csatlakozást?
Itt melepődtem, hogy a Szeged felé közlekedő InterCity vonathoz való csatlakozásra csak a második legnagyobb igény lenne. Ugyanakkor a "más irányba utaznék" alatt akár a helyi közlekedési járatokat, akár az ország legtöbb pontjára induló Volánbuszra történő átszállást is jelentheti. A harmadik legnagyobb igény a Cegléden át Budapestre közlekedő IC vonatokhoz lenne, a negyedik pedig a Lakitelken át Szolnokra közlkedő vonatra lenne.
A délutáni órákban melyik indulási időpont lenne megfelelő Önnek a haza utazáshoz?
Bizony a reggel 8 órára igyekvők haza is szeretnének utazni, ami vonattal jelenleg nem lehetséges. A többségnek egy 17 óra körül induló vonat lenne a legalkalmasabb a hazautazáshoz.
Önnek mely időpontban lenne megfelelő az utolsó vonat indulása Kecskemétről?
A legtöbben igényt tartanának egy este 10 utáni vonatra, amivel a délutános műszakban dolgozók is haza tudnának menni.
Ha Ön Kecskeméten vagy közelében él, igényelne-e egy kora hajnali vonatot Budapestre?
A válaszadók többsége igényt tartana egy hajnalban Budapestre érkező vonatra.
Ön hány vonatot tartana elégségesnek naponta Kecskemétről Lajosmizse felé?
A válaszadó közel fele szerint szükség lenne két óránként a közvelten, Budapestről Lajomizsén át Kecskemétig közlekedő vonatokra. A válaszadók közel 25%-a már azzal is megelégedne, ha legalább 6 pár vonat közlekedne az alsó szakaszon, azaz 6 vonat Kecskemétre és 6 vissza, akárcsak a nyolcvanas és kilencvenes években.
Egyéb javaslatok:
Rengetegen írtak különböző észrevételeket javaslatokat, igényeket. Leginkább a nagyobb kapacitású és gyakoribb vonatközlekedésről szóltak ezek, melyek lehetővé tennék az osztálykirándulásokat, csoportos utazásokat és megkönnyítené azok szervezését. A kétezres évek elejéig, amíg meg nem ritkították a menetrendet gyakran utaztak osztályok, csoportok Kecskemétre az uszodába vagy a színházba stb. Szükség is volt a háromrészes Bzmot vonatokra. Ez ma már nem játszik.
Többen is írták, hogy turisztkai célból úra fel lehetne támaszatani a Kecskeméti Kisvasutat, amire Kecskemét alsón lehetne átszállni. Szintén ezen az állomáson lehetne átszállni az Izsákon át Fülöpszállásra közlekedő vonatokra, ha a vasútvonalat újranyitnák, ugyanis igény erre is volna.
Sokan panaszkodnak a kecskeméti dugókra, amely már elviselhetetlenné tette az autós és autóbuszos közlekedést a városban. Elmondásuk szerint mindig késnek a helyi és helyközi autóbuszok, a vonat viszonyt felvehetné a versenyt csúcsidőben.
Voltak, akik a nagyobb befogadóképességű kerékpárszállító kocsikat is el tudná képzelni a Kecskeméti vonaton, mondván a csúcsidőben (gyorsan) közlekedő vonat és a városon belüli kerékpározás (ami nem mellesleg igen népszerű) könnyen felvenné a versenyt a buszos közlekedéssel szemben. Ez a probléma jelen van a Budapest és Lajosmizse közötti szakaszon is a vezérlőkocsik eltűnése óta.
Bizony volt még egy gyakori téma, amit nem csak itt, de már korábban is sokan jeleztek felém. Ez pedig a sok balesetveszélyes, nem belátható vasúti átjárók, amelyről majd külön írni fogok.
Összességében nagy igény mutatkozik a Budapest-Lajosmizse-Kecskemét viszonylatú vonatokra, és a Kecskemét környéki vasútfejlesztésekre, amely megkönnyítené az itt élő emberek mindennapjait.
A válaszadók többsége igényt tartana egy hajnalban Budapestre érkező vonatra.
Ön hány vonatot tartana elégségesnek naponta Kecskemétről Lajosmizse felé?
A válaszadó közel fele szerint szükség lenne két óránként a közvelten, Budapestről Lajomizsén át Kecskemétig közlekedő vonatokra. A válaszadók közel 25%-a már azzal is megelégedne, ha legalább 6 pár vonat közlekedne az alsó szakaszon, azaz 6 vonat Kecskemétre és 6 vissza, akárcsak a nyolcvanas és kilencvenes években.
Egyéb javaslatok:
Rengetegen írtak különböző észrevételeket javaslatokat, igényeket. Leginkább a nagyobb kapacitású és gyakoribb vonatközlekedésről szóltak ezek, melyek lehetővé tennék az osztálykirándulásokat, csoportos utazásokat és megkönnyítené azok szervezését. A kétezres évek elejéig, amíg meg nem ritkították a menetrendet gyakran utaztak osztályok, csoportok Kecskemétre az uszodába vagy a színházba stb. Szükség is volt a háromrészes Bzmot vonatokra. Ez ma már nem játszik.
Többen is írták, hogy turisztkai célból úra fel lehetne támaszatani a Kecskeméti Kisvasutat, amire Kecskemét alsón lehetne átszállni. Szintén ezen az állomáson lehetne átszállni az Izsákon át Fülöpszállásra közlekedő vonatokra, ha a vasútvonalat újranyitnák, ugyanis igény erre is volna.
Sokan panaszkodnak a kecskeméti dugókra, amely már elviselhetetlenné tette az autós és autóbuszos közlekedést a városban. Elmondásuk szerint mindig késnek a helyi és helyközi autóbuszok, a vonat viszonyt felvehetné a versenyt csúcsidőben.
Voltak, akik a nagyobb befogadóképességű kerékpárszállító kocsikat is el tudná képzelni a Kecskeméti vonaton, mondván a csúcsidőben (gyorsan) közlekedő vonat és a városon belüli kerékpározás (ami nem mellesleg igen népszerű) könnyen felvenné a versenyt a buszos közlekedéssel szemben. Ez a probléma jelen van a Budapest és Lajosmizse közötti szakaszon is a vezérlőkocsik eltűnése óta.
Bizony volt még egy gyakori téma, amit nem csak itt, de már korábban is sokan jeleztek felém. Ez pedig a sok balesetveszélyes, nem belátható vasúti átjárók, amelyről majd külön írni fogok.
Összességében nagy igény mutatkozik a Budapest-Lajosmizse-Kecskemét viszonylatú vonatokra, és a Kecskemét környéki vasútfejlesztésekre, amely megkönnyítené az itt élő emberek mindennapjait.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Írd le véleményedet a bejegyzésről!