Hogyan lehetne fejleszteni az autóbuszos ráhordást?

A rendszerváltás előtt a lajosmizsei vasútvonal több állomására és megállóhelyére helyközi autóbuszokkal hordták rá az utasokat a környező településekről a vasútra. Napjainkban ez a rendszer lényegében csak Dabason maradt meg. Mégis hogyan utazik Marika néni Ladánybenéről Táborfalvára imádkozni vagy Juli néni unokázni, esetleg egy hernádi Újhartyánba csajozni, ha nincs autója?

Majdhogynem kimeríthetetlen ez a téma a különböző variációkkal, ezért a jelenlegi vasúti menetrendet veszem alapul. Igyekszem a könnyen megvalósítható, nem túl fantáziadús lehetőségeket felvázolni, melyek akár még az idén bevezetésre kerülhetnének.

Részlet az 1980-as menetrendből. Autóbuszcsatlakozás egyes vonatokhoz" jel Ócsa, Inárcs-Kakucs, Dabas, Gyón, Örkény, Táborfalva, Felsőlajos és Lajosmizse állomásokon és megállóhelyeken.


LAJOSMIZSE

A vasútállomás előtti sártengert pár évvel ezelőtt igényesen felújították. A vonatról leszállva P+R, B+R parkolókat és egy buszmegállót is láthatunk. Csak épp busz nem nagyon vár minket. Egy átlagos munkanapon 13 járat érinti a megállót. Ezek közül 4 Ladánybenére és 9 Kecskemétre (Ladánybenéről). A 13 járatból 5-re mondanám, hogy csatlakozik a lajosmizsei vonatokhoz. Marika néni utazásai épp ezért sem olyan egyszerűek. Van, hogy a sorompónál integethet a vonatnak a buszról és egy órát várhat az állomáson a következőre. A meglévő menetrend finomhangolásával a hasonló esetek csökkenthetők lennének. 

Lajosmizse vasútállomástól 1,5 kilométerre, a település központjáig közlekednek az 559-es számú Lajosmizse - Cegléd autóbuszok. A járatok vasútállomásig történő meghosszabbításával és a vonatok menetrendjéhez hangolásával remek eljutási lehetőséget biztosíthatna a Nyíregyháza felé közlekedő vonatokhoz, így nem kellene felbumlizni Budapestre. Egy ilyen menetrend módosítással például a Cegléd - Dabas táv a jelenlegi 2 - 2,5 óráról akár 1,5 órára csökkenhetne, ráadásul fele annyiba kerülne az utasnak, hiszen a 99 km helyett alig 60 kilométerért kellene fizetnie.

Kisebb menetrend módosításokkal könnyebben elérhető lenne a vonal menti településekről Ladánybene, Csemő és Cegléd is.


TÁBORFALVA

Évtizedekkel ezelőtt a 20-25 percenként Budapestre induló személyvonatokra hordta rá az utasokat a helyi járat. Ma a 13 járatból jó, ha 5-6 teszi ugyanezt. Ebből van, amelynél 25-30 perc az átszállási idő. A buszokat zömmel a laktanyában dolgozók és a diákok használják, igaz közel sem annyian, mint 10 évvel ezelőtt. A menetrend újragondolásával több vonatra is rá lehetne hordani. Ha a Dabasról 5:25-kor Lajosmizsére induló, 614-es jelzésű autóbusz 10 perccel korábban, Táborfalva vasútállomás érintésével közlekedne, akkor a helyiek egy új ráhordó járatot kapnának a Nyugati pályaudvarra 7:42-kor érkező vonathoz.

ÖRKÉNY

A meglévő 612-es számú (Dabas -) Örkény - Pusztavacs - Dánszentmiklós vonalat (amennyiben van rá igény) érdemes lenne Albertirsáig meghosszabbítani. Jelenleg több pusztavacsi busz is hord rá utasokat a vasútra, melyek meghosszabbításával akár az év mindennapján, több alkalommal is közelebbé hozná Dánszentmiklóst és Albertirsát a térséghez.

DABAS

Hernád és Újhartyán alig 6 kilométerre fekszik egymástól. Közvetlen közösségi közlekedési kapcsolatuk nincs. Ha valakinek nincs autója, legegyszerűbben talán kerékpárral tud átjutni a másik községbe. Bicikliztem már a két település között és nem éreztem magam túl nagy biztonságban a százzal száguldó autók között. Dabason át, egy átszállással akár 32-57 perc alatt eljuthatunk Hernádról Hartyánba, de ebbe bele kell kalkulálni egy közel 700 méteres gyaloglást,  holott az állomástól nem messze haladnak el ezek az autóbuszok. Éppen ezért javasolnám, hogy az Újhartyán felől érkező összes busz térjen be Dabas vasútállomásra, ezzel egy kényelmes átszállási lehetőséget nyújtva a térség települései között, Lajosmizsétől Monorig. 

A dabasi helyi járatok 1980-ban.

De merre tovább Dabason belül? Aki használta vagy használja a Dabason közlekedő buszokat, tudja, hogy nehéz kiigazodni rajtuk. Szinte mindegyik busz másik útvonalon közlekedik és más a kiinduló pontja/végállomása. Épp ezért még a bérletes utasoknak is fejfájást okozhat az utazás.

Korábban léteztek Dabason helyi járatok. Ezek szerepét a településeket összekötő helyközi buszok vették át, ebből is adódik a nagy rendszertelenség. Persze a településszerkezet sem könnyíti meg a dolgot. Korábban volt arról szó, hogy a József Attila utcában megszüntetnék az autóbusz forgalmat. Ha az Újhartyán felől érkező buszok  a Bartók Béla út - Fő út - Szent János út útvonalon egészen a Sári Okmányhivatalig közlekednének, akkor a 618-as vonalat kiegészítve lehetne egy összehangolt, el- és ráhordó vonalat kialakítani. Sőt, ha a Bugyi felől érkező 640-es számú buszok mindegyike a vasútállomásig közlekedne, már egy újabb települést lehetne könnyebben elérni egy átszállással a vonal menti településekről. Ezt persze tovább lehetne fokozni a vonal Ráckevéig való hosszabbításával. De nem lenne lehetetlen a hartyáni/monori vonalat Nagykátán át Jászberényig hosszabbítani. Ezáltal Dabasról Ráckevére a jelenlegi 2 óra helyett egy óra lenne az út, Lajosmizséről Kiskunlacházára pedig a 2 - 2,5 óra helyett kb. 90 perc.

Egy új Dabas - Ráckeve és Dabas - Pilis/Monor viszonylatokkal nem csak Dabasról, de a lajosmizsei vasútvonal mentén fekvő összes településről is könnyebben elérhetővé válna Újhartyán, Újlengyel, Nyáregyháza, Pilis, Bugyi, Kiskunlacháza és Ráckeve.

Kezdetben már a fent felsorolt változások bevezetésével is javíthatnánk a vonal környéki települések összeköttetésein. Az esetleg így kialakuló új igényeket a későbbiek folyamán a buszok sűrítésével, esetleg új járatok bevezetésével is ki lehetne szolgálni, például egy Dunaharaszti - Ócsa - Üllő - Gyömrő vonallal. Most, hogy létrejött a MÁV-VOLÁN-csoport, talán könnyebb lenne megvalósítani ezeket.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések