Egy éve szűntek meg a közvetlen kecskeméti vonatok
2023. december 9-én közlekedett az utolsó közvetlen kecskeméti vonat a 142-es vasútvonalon. Az elmúlt egy évben számtalanszor kerestek meg utastársaim, hogy mi indokolta ezt és hogy várható-e azok visszaállítása.
A Lajosmizse – Kecskemét szakaszt 1905. január 16-án adták át a forgalomnak. A megnyitás napján születtek meg a Budapest – Lajosmizse – Kecskemét viszonylatú vonatok. Az első időszakban kis kapacitású motorkocsik pattogtak a pályán (3 óra 7 perces menetidővel), melyek a nagy érdeklődés miatt rövid idő alatt kinőtték magukat 10-14 kocsis gőzmozdonyos vonatokká.
Az ötvenes években már 14-16 kocsis szerelvények indultak a Nyugatiból. A hetvenes években a Csörgők már 8 (a korábbiakhoz képest nagyobb kapacitású) kocsiból álló szerelvényeket továbbítottak a két város között. A rendszerváltás után rövidebb, immár színeiben is eltérő, piros MDmotok járták a közvetlen vonatokat. Végül 2001. június 10-től a vonatokat elvágták Lajosmizsén, így a Hírös város már csak átszállással volt elérhető.
Budapesttől Kecskemétig közlekedő személyvonat Ócsán, valamikor a kilencvenes években. Fotó: Bárdos Imre |
A közvetlen kecskeméti vonatok a 100 évet sem élték meg, pedig már a vonal megépítése előtt felismerték, hogy ennek a vonalnak nem Lajosmizsén kell véget érniük. A Kecskemét hetilap 1889. évf. 17. számában az alábbi sorok olvashatók: "Aki ezt a vasutat építette, nem olyan ostoba ember volt, hogy végcélul azt tűzze ki, hogy csak egy homokbuckába végződő zsákvasutat építsen."
Ahogyan azt Ön is jelezte, a korábbi években Budapest-Nyugati – Lajosmizse – Kecskemét közvetlen járataink kettéválasztásra kerültek, azaz az utazás csak lajosmizsei átszállással lehetséges. Az intézkedés a 2023/2024-es menetrendváltással került bevezetésre.
A kiváltó ok az, hogy Miklóstelep és Kecskemét állomások között a pálya állapota romlott, amely miatt 1-2 perccel növekedett a vonatok menetideje. A korábbi közvetlen vonatok 416 sorozatszámú orosz gyártmányú ún. „Uzsgyi” motorvonatokkal közlekedtek, amelyeknek Kecskeméten 9 perc szükséges, hogy visszaforduljanak. A megváltozott menetidő mellett ennek a járműtípusnak a megfelelő időre történő visszafordítása így már nem volt lehetséges. A 117 sorozatszámú ún. „Bzmot” motorkocsis szerelvényeknél a visszafordulásra elegendő 5 perc technológiai idő is, ugyanakkor ezeknek a motorkocsiknak a kapacitása a Budapest-Nyugati – Lajosmizse szakaszon nem elegendő, így az utazás lehetőségét a vonatokat Lajosmizsén elvágva – átszállásokkal – tudjuk biztosítani.
Jelezni szeretnénk ugyanakkor, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium bejelentése alapján a közeljövőben a vonal komplex átépítése várható. Az átépítést követően várhatóan teljesen új menetrend kerül majd bevezetésre, amelynek eleme lehet a Budapest—Lajosmizse—Kecskemét közvetlen eljutás is.
Bízunk benne, hogy a fenti beruházás mielőbb megvalósulhat, és következtében jelentősen javulhatnak az utazási lehetőségek a Budapest – Lajosmizse – Kecskemét vonalon. Megkeresését köszönjük.
Az átszállás ellenére vannak, akik ma is vonattal mennek hétvégente Kecskemétre. Előszeretettel használják babakocsisok és kerékpárosok is a kis vonatokat. |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Írd le véleményedet a bejegyzésről!