Majdnem pótdíj



Legutóbbi utam során az egyik lajosmizsei vonaton önhibámon kívül meg akartak büntetni. Mit tehet egy utas ha hasonló helyzetbe kerül? Utána kérdeztem és olvastam a dolognak.








Amíg nem volt gépi jegykiadás a vasútvonalon, szinte minden utas a vonaton vette meg a jegyét (saját észrevétel és tapasztalat), ha volt jegykiadás az állomáson, ha nem. Sose volt belőle gond, csak ha valaki Pestről lefele utazott, hiszen a pesti nagy állomásokon volt rendes gépi jegykiadás. De ez nem akármiért volt így. Én (és sokan mások) Pest felé utazva azért nem vettük meg a jegyet régen, mert akárhogy dörömbölt az ember a pénztárnál, sose jöttek oda, vagy amúgy sem volt jegykiadás. Akkor minek erőlködjön az ember? A vonaton szó nélkül adtak jegyet, nem is figyelmeztettek, hogy az állomáson kellett volna megvenni, ettől kezdve az ember természetesnek képzelte, hogy a vonaton veszi meg a jegyét. Ahogy észrevettem ez az utóbbi időben változott, főleg mióta van gépi jegykiadás.

A napokban Pestre utaztam az egyik mizsei vonattal. Mielőtt felszálltam volna, meg akartam venni a jegyet az állomáson (vonat indulása előtt 12-13 perccel), függöny elhúzva, de azért kopogtam. Nem jött senki, így jegy nélkül indultam útnak. A vonaton a jegyvizsgáló azt mondta, hogy csak pótdíjjal tudja kiadni a jegyet, mert az állomáson volt jegykiadás. Mondtam, hogy nem volt a pénztárban senki. Nem nagyon akart hinni nekem, kisebb-nagyobb szájhúzogatással, de másik állomástól adott ki jegyet, pótdíj nélkül. Még szerencse, hiszen mint kiderült volt jegykiadás az állomáson, csak valamiért nem jött oda a forgalmista. A pótdíj ez esetben 2600 Forint lett volna, ha azonnal kifizetem helyben, de mivel nem volt nálam annyi, a 8000 Forintos csekket kellett volna kifizetnem.

Ezentúl ha tehetjük, az állomáson vegyük meg a jegyünket!

Annyit tudni kell, hogy a forgalmistának nem az a fő dolga, hogy a pénztárnál üljön, mivel nem kimondottan pénztáros, valamint, hogy a vonat érkezése előtt legalább 5 perccel beszüntethető a jegykiadás.

Mit tehet az utas hasonló esetben?

Ha nem szeretne pótdíjat fizetni, akkor értelem szerűen megveszi az állomáson a jegyét, arra azonban figyeljünk, hogy a vonat indulása előtt legalább 10-15 perccel korábban menjünk ki az állomásra, ha jegyet is akarunk venni (, ha forgalmasabb állomáson pl: Kőbánya-Kispest vagy pályaudvarokon, akkor 20-25 perccel). Ha valamilyen oknál fogva mégis pótdíjat is kérnek és úgy érezzük, hogy nem vagyunk kötelesek kifizetni, mielőbb írjanak a MÁV-Start online ügyfélszolgálatának: http://www.mav-start.hu/utazas/mavdirekt.php

Úgy gondolom, hogy sokan még mindig nincsenek tisztában azzal, hogy pár hónapja már több állomáson és megállóhelyen be lett vezetve a gépi jegykiadás, ettől kezdve ,ha valaki egy ilyen állomáson száll fel jegy nélkül, számíthat a pótdíjra. Ez a MÁV-Start hibája, legalábbis én úgy gondolom, hogy a gépi jegykiadás bevezetésével a legkevesebb az lett volna, hogy a várótermekben és a peronok közelében is ki kellett volna plakátolni, hogy "Amennyiben ezen az állomáson érvényes jegy vagy bérlet nélkül száll fel a vonatra, pótdíjat köteles fizetnie." 

Állomások, ahol van jegykiadás:
  • Budapest-Nyugati
  • Zugló
  • Kőbánya alsó
  • Kőbánya-Kispest
  • Gyál
  • Felsőpakony
  • Ócsa
  • Inárcs-Kakucs
  • Dabas
  • Hernád
  • Örkény
  • Táborfalva
  • Kecskemét
A fel nem sorolt állomásokon és megállóhelyeken nincs jegykiadás, itt pótdíj nélkül adja ki a jegyet a jegyvizsgáló.

Pótdíjak:

500 Forint pótdíjat fizet, aki:
  • a menetjegy-kiegészítést, kocsiosztály-különbözetet nem fizette meg
  • a belföldi forgalomban pótjegyköteles vonaton érvényes pótjegy nélkül utazik
  • a helyjegyköteles vonatra érvényes helyjegy nélkül szállt fel
  • a belföldi forgalomban a pót- és helyjegyköteles vonaton érvényes pót- és helyjeggyel nem rendelkezik

2600 Forint pótdíjat fizet, aki:
  •  menetjegy nélkül vagy érvénytelen menetjeggyel a vonatra felszállt
  • jogosulatlanul foglal le ülőhelyet és felszólításra az ülőhelyet nem engedi át utastársának 
  • az úti-, vagy a kézipoggyász (élő állat, kerékpár) továbbítására vonatkozó előírásokat nem tartja meg
  • a belföldi utazásra igénybe nem vehető vonatra, kocsiba belföldi menetjeggyel felszállt
  • a csak forgalmi okból álló vonatra felszállt
  • a kocsiajtót (kocsiszakasz ajtót) akár kulccsal, akár más eszközzel jogellenesen lezárja vagy aki a lezárt kocsiajtót önhatalmúlag felnyitja
8000 Forint pótdíjat fizet az, aki:
  • érvénytelen (pl. lejárt érvényességű) kedvezményre jogosít igazolvánnyal, igazolással veszi igénybe a kedvezményt
  • az utazási kedvezményt jogosulatlanul veszi igénybe, illetve jogosultságát az előírt módon igazolni nem tudja
Tovább...

Tehát jogosnak tartom, hogy pótdíjat számítanak fel azoknak, akik jegy nélkül utaznak, de akkor rendesen legyen az utas tudtára adva, hogy éppen akkor van-e jegykiadás az állomáson, vagy nincs. Valamint oda, ahol a legtöbb utas megfordul (peron és váróhelységek közelébe, nem pedig a WC ajtóra) olvashatóan ki legyen téve, hogy büntetés jár, ha jegy nélkül száll fel a vonatra.

Megjegyzések

  1. Örkényen figyeltem föl egy hasonló történetre. Ott az utas arra hivatkozott, hogy nem mert bemenni a jegypénztárjoz, mert a váróteremben nem volt olyan a társadalmi összetétel. (Tényleg nem volt olyan.) A jegyvizsgáló hezitált, aztán kiadta a jegyet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örkényen lehet, hogy én sem mernék bemenni a váróba :/

      Törlés
    2. Én Püspökladány-Karcag vonalon elsőnek szállítottam kerékpárt ugyanis nagyon siettem,hogy munkába beérjek és elfelejtettem jegyet váltani kerékpárra. Mindennap utazok. A kaller még sem engedte, hogy kifizessem a 235 ft-ot. Azt mondta 8000. Szerintetek jogos volt? Köteles vagyok kifizetni?

      Törlés
    3. http://www.mav-start.hu/utazas/belfoldi_dijszabas_20100201.php?mid=14b5a424f15fdb&chapter=1

      Itt megtalálhatod a pótdíjak árait. Szerintem csak 2600 Forintos büntetést kellett volna kapnod, hiszen nem volt jegy a kerékpárnak. 8000 akkor, ha a 2600-at 3 napon belül nem fizeted be. Mindenesetre kérdezd meg a legközelebbi pénztárnál.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Írd le véleményedet a bejegyzésről!

Népszerű bejegyzések