Hogyan tovább lajosmizsei vasút?

A 2024-es évre a magyar vasút kilátása nem túl fényes. Az idei költségvetés egyik legnagyobb vesztese sem pálya, sem jármű fronton nem áll olyan lábakon, hogy jobb szolgáltatást tudjon nyújtani a tavalyinál.  


Nehéz évet zárt maga mögött a hazai vasút. Ez alól a lajosmizsei vasútvonal sem kivétel. Várhatóan az idei év sem lesz rózsásabb. Alig kezdődött el 2024, az Ócsáról 6:24-kor Kőbánya-Kispestre induló vonatnak még egy alkalommal sem sikerült elindulnia járműhiba miatt. Tavaly összesen 138 vonat maradt ki teljes útvonalon a 142-es vasútvonalon. Ez a szám felér közel 2,5 nap összes vonatával mindkét irányban. A dízeles vasútvonalaknak egyre rosszabb a jövőképe idehaza, ide sorolható a lajosmizsei is. Közel 20 éve nem történt dízeljármű beszerzés, melynek eredménye, hogy a legtöbb hasonló vasútvonalon 20-50 éves járművekkel utazhatunk. Műszaki állapotuk egyre rosszabb. A pályaállapotok is folyamatosan romlanak. Karbantartásukra sem akarat, sem pénz, sem ember nincs már. Az állam részéről nem látni a szándékot, de a térség politikusai sem harcolnak a vasútért, sőt, az utóbbi időben épp ellenkezőleg. Mindezek tetejében az idei költségvetés egyik legnagyobb vesztese pedig nem más, mint a vasút. 2024-ben 333 milliárd forinttal kevesebbet fordítanak majd  rá. Az egyre több műszaki hiba és személyzethiányok miatt az utóbbi hónapokban többezer vonat nem közlekedett le Magyaroszágon, ennek is köszönhető, hogy számos mellékvonalon a vonatok helyett már buszok járnak. Az év végével pedig egy jogszabály-módosításnak köszönhetően 10 vasútvonal, illetve vasúti szakasz jogilag megszűnt létezni – hívta fel a figyelmet a VasMag. Ezeken a vonalakon már évek óta nem volt forgalom.

A lajosmizsei vonatok évről-évre egyre lassabbak, mégis sokan választják mai napig. Persze közel sem annyian, mint egykor. Míg 1963-ban közel 16 000 utasa volt a vonalnak egy átlagos munkanapon,
addig ez a szám ma csupán 4 000 körülire tehető. 



Térségünkben közel 20 éve történt a legnagyobb fejlesztés, mikor a Dabas – Kecskemét közötti vasúti pályát felújították. Később 2009-től ezen a szakaszon szünetelt a forgalom Lajosmizse – Kecskemét között, amely 2010-ben indult újra. Nem sokkal később, 2012-ben megfelezték a vonatok számát. Gyál és Inárcs-Kakucs állomások átépítésével Pest felé ugyan gyakrabban indulhattak a vonatok, de 2015-től Dabas – Lajosmizse között is ritkították a menetrendet. Itt azóta is csak kétóránként járnak a vonatok hétvégén. Tavaly felmerült, hogy Örkényen elvágják a vonalat, amely az utasok és vasutasok körében is felháborodást okozott. Ezt a tervet később elvetették. 

Míg a kilencvenes években a Dabas – Budapest-Nyugati távot a mozdonyos vonatok képesek voltak 1 óra 5 perc alatt legyűrni, addig ma már közel másfél óra szükséges hozzá. A tendencia apránként folytatódik. Néhány évente 1-2 perccel mindig hosszabb és hosszabb lesz a menetidő. Mivel az idei évben még a korábbinál is kevesebb összeg jut a vasútra, nem kizárt, hogy a következő időszakban tovább fognak növekedni a menetidők akár országos szinten is.

2020-ban bejelentették, hogy megkezdődik a lajosmizsei vasútvonal teljeskörű felújításának a tervezése, azonban a kivitelezésre egyre kevesebb az esély. Már a lajosmizseivasut.hu oldal sem létezik. Az őszi Szabadjelzés konferencián elhangzottak szerint amennyiben  lesz rá forrás, lehetőség lesz a Kőbánya-Kispest – Dabas szakasz pályafelújítására, villamosítására 2030-ig. Itt megint felmerülhet a vonal kettévágásának ötlete Dabason. 

Jelen állás szerint a lajosmizsei vasútvonal vagy kibírja féllábon a következő 6-7 évet, vagy nálunk is folytatódni fog a menetrend ritkítása, legrosszabb esetben autóbuszokkal fogják pótolni a vonatokat, melyhez már néhány éve elkezdték hozzászoktatni az utasokat.









Megjegyzések

Népszerű bejegyzések