Kőbánya-Kispest végállomás... (1.rész)


2008. december 14-e óta nem igazán volt olyan nap, mint a mai, ugyanis vágányzár miatt ma és holnap a vonatok csak Kőbánya-Kispestig közlekednek és indulnak, így újra átélhetjük azt, amit egykor. Pláne, hogy a manapság megszokott, hétvégén többségben közlekedő Desirók helyett csak Csörgős ingák közlekednek. A retro érzést már csak az zavarja, hogy a peronokon túl valami nagy betontömb emelkedik ki...



A második világháború előtt "Kőbánya Vasgyár-utcza" néven találunk egy megállóhelyet a menetrendben. Az 1941-es menetrendben már Kőbánya-Kispest néven tüntetik fel. Az eredeti felvételi épület az állomás kőbányai oldalán, Nyugati pályaudvar felé haladva az első vágány mellett található. 1968-ban jóváhagyták a 3-as metró építését, aminek 1970-ben kezdtek neki. A metró eredeti végállomása a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár lett volna, de anyagi okok miatt csak Határ útig építették. Végül 1980-ban a metró végállomása Kőbánya-Kispest lett, ekkor kapta meg 2008-ig tartó formáját.

A régi Kőbánya-Kispest felülről

1980-tól nevezhetjük Kőbánya-Kispestet Budapest délkeleti kapujának, egyben egyik legforgalmasabb tömegközlekedési csomopontjának. Becenevei: KÖKI, kinézete miatt csúfolták 8 szögletű ablakos sárga űrállomásnak és szappandoboznak is. A rendszerváltás után kezdődött romlani állapota. Falfirkák, garffitik, kosz, szemét, majd hajléktalanok lepték el KÖKI-t.

A régi Kőbánya-Kispest a buszállomás felől

A metró megnyitásától a lajosmizsei vonatok többsége csak Kőbánya-Kispestig közlekedtek, ahol metróra szállhattak az utasok. Viszont a metró nem érintette Kőbánya alsót és Budapest-Zugló megállóhelyeket. A 80-as években még napi 4-5 járat egész a Nyugatiig ment, a 90-es években már csak napi 3-4, a 2000-es évek elején pedig csak napi 1-2 járat ment be.

Hivatalos 1982-es és 1991-es menetrend részlet

2008-ban a "sárga űrállomás" ideje lejárt. Az árusokat, üzlet tulajdonosokat "elkergették". A kis, piros újságos, büfés bódékat elbontották, majd konkrétan az épületet kettévágták. Később a busz állomást is áthelyezték, megkezdődött a nagy építkezés, és végül a nagy sárga komplexumból csak egy kis darabka maradt a vasútállomás mellett. Eltűnt az igazi KÖKI hangulat. Utazás elött vagy után nem lehetett KÖKI-n hamburgert, gyrost, pizzát enni, lényegében semmi sem volt már ott.

Régi KÖKI feeling

A külföldről érkező utasok többsége az akkor még Ferihegyi repülőtérről (ma Liszt Ferenc repülőtér) érkező, egykoron "gyors93-as", később "reptér-busz", ma 200E jelzésű busszal ide utazók, akik a metróra szálltak át, csak egy lebombázott épületroncsot láttak.

A KÖKI maradványai

A nagy rombolás közben 2008. decemberétől a lajosmizsei vonatok 1 járat kivételével mindegyik a Nyugati pályaudvarig közlekedik. Az össze graffitizett Bhv kocsikat újrafényezték, így kívülről tisztábbnak tűntek.
A 9-11. vágányok azóta üresek. Legfeljebb a kunszentmiklósi szerelvények tárolására használják. Az állomás forgalma az évek során jelentősen csökkent...

(folyt.köv.)

2.rész

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések