A 2018-as alibi vágányzár























Lassan megszokottá válik, hogy minden nyáron pótlóbuszoznia kell a 142-es vonal  utazóközönségének, csak azért, hogy a Desirók a Balatonon tudjanak szolgálatot teljesíteni. Ezzel semmi gond nem lenne, ha két legyet ütnének egy csapásra és tényleges, érzékelhető javulást eredményező pályafelújítások lennének. De nem. A húsznapos vágányzár igen sok utasnak fog fejfájást okozni. 

2018. július 2-től 22-ig vágányzári menetrend lép életbe a lajosmizsei vasútvonalon. A hirdetményben szereplő pályakarbantartási munkák mögött útátjáró átépítés, gyalogos átjáró átépítés, FKG szabályozás, betonaljcsere, talpfa csere, hosszúsín lehúzás és csere valamint alkatrész csere szerepel. Persze az más kérdés, hogy ezekből mi fog megvalósulni és hogy milyen javulást fogunk érzékelni mi, utasok. 

Hátrányok:
A vágányzári menetrendet sikerült úgy összehozni, hogy a jelenlegi formájában közel 10 éve meglévő első vonat utasainak egy része nem fog beérni időben a munkahelyükre. Mennyivel lett volna rosszabb, ha a Pesti érkezésekhez igazították volna az egész vonal menetrendjét? Mindenkinek jobb lett volna vagy mindenkinek rosszabb? Mi a fontosabb? Ugyanabban az időben érkeztetni az utast a célba vagy ugyanabban az időben indítani a járatot?

Vagy nézzük a másik irányt. Hazafele mindenki veszíteni fog fél vagy egy órát, sőt az utolsó indulás sokaknak fél órával korábban lesz.

Előny:
Nem biztos, hogy van. Teljesen bizonytalan, hogy milyen hatással lesz ez a vágányzár a decembertől életbe lépő menetrendre. Legjobb esetben is befejezik a Dabas - Inárcs-Kakucs közötti pálya felújítását, ami ezáltal újra 60 km/h-val lesz járható, így akár 4 perccel rövidülhet a menetidő Lajosmizse és Inárcs-Kakucs között.

Akik nem szeretnék a pótlóbuszt választani, azoknak lesz (vagy nem) lehetősége más útvonalon utazni:

Gyál és Felsőpakony lehetőségeit nem részletezném. A pakonyi utasoknak nem lesz alternatív eljutási lehetőségük, ugyanakkor mivel nincsenek nagy távolságra Budapesttől, nem lesz gondjuk a bejutással. Alig tíz perccel lesz csak hosszabb a menetidő.

Ócsa
Még itt sem lesz sokkal rosszabb a helyzet, Kőbánya-Kispestig húsz perccel lesz hosszabb az út, így Volánbusszal és vonatpótlóval is 60 perc alatt érhetünk a Népligetbe vagy Kőbánya-Kispestre.

Inárcs-Kakucs
A Volánbusz 607-es és 608-as járatai nagyon jól kiszolgálják a két települést. Negyven perc alatt a Népligetben vannak a buszok az autópályán és még reggel ötre is be lehet járni.

Dabas (és Gyón)
Itt már szűkül a kínálat. Azok az utasok, akik a megszokottnál is korábban járnak dolgozni , kénytelenek lesznek másfél órát pótlózni Kökire, azzal a busszal, ami Dabas vasútállomás elől 2:50-kor fog indulni. A nap további időszakában 20 - 40 percenként kínál a Volánbusz 55-65 perc menetidejű járatokat a Népligetbe (626, 628-as és távolsági járatok).

Hernád, Örkény, Táborfalva, Felsőlajos és Lajosmizse
Mivel a pótlóbuszok az összes vasútállomásra betérnek, ahogy távolodunk a fővárostól, úgy növekszik a menetidő. Emiatt a legnagyobb hátrányt az egyébként is igen magára hagyott Dabasi kistérség Dabasi járás déli területe szenvedi el.

A reggel ötre járóknak nincs semmilyen eljutási lehetőségük Budapestre, hatra is csak két óra bumlizással jutnak el Kőbánya-Kispestig, ami csak ~50 km. Ez lényegében valamivel több, mint 25 km/h átlagsebességet jelent.

Az 1943. május 17. napján érvénybe lépett Magyar Királyi Államvasutak menetrendje szerint Örkénytábor-Csurgay-major (ma: Táborfalva) és Kőbánya-Kispest állomások között a csühös pontosan 2 óra alatt tette meg ugyanezt az utat. Most szintén ezt a menetidőt élhetjük meg, ugyanis pótlóbuszozással ez az 53 kilométer Pest felé 1 óra 57 perc lesz, Pest felől pedig 2 óra.
Gőzvontatású személyvonat Lajosmizse vasútállomáson*

A hétre járóknak (talán) jobb a helyzetük. Akik nem szeretnének pótlóbuszozni, választhatják az első  Kecskemétről induló Volánbuszt, amely reggel fél hétkor érkezik meg a Népligetbe.
A járat csak munkanapokon közlekedik

Nyolcra szintén ideálisabb az autóbuszt választani, legalább 35-40 perccel gyorsabb, mint a vonatpótló.
A járat mindennap közlekedik
Végül pedig a DAKK által közlekedtetett szegedi expressz. Fénykorában emeletes busz (Ikarus E99) vitte az utasokat, amiket tavaly le is selejteztek. Mára azonban csak kisebb kapacitású jármű száguld a sztrádán. Hernád kimarad a kényelemből, ugyanis Örkény után a busz már csak a Népligetben áll meg.
A járat mindennap közlekedik

Az egykori Kunság Volán által szolgáltatott Szeged-Budapest expressz Kecskemét autóbuszállomáson**

Utolsó hazajutási lehetőségek:
A tavalyi vágányzári menetrendhez képest javulás, hogy az utolsó pótlóbusz éjfél után indul Kőbánya-Kispestről Dabasra.

A jelenleg érvényben lévő 2017/2018-as menetrendek szerint a 142-es vasútvonal elővárosi szakaszán fekvő összes településre a MÁV-Start nyújtja az utolsó eljutási lehetőséget a fővárosból. Ez a Nyugatiból 23:18-kor, Kőbánya-Kispestről 23:33-kor induló vonatot jelenti.

A vágányzár miatt a Dabason túl fekvő települések újabb hátrányt szenvednek, ugyanis az utolsó indulást a Kőbánya-Kispestről 23:05-kor induló pótlóbusz fogja biztosítani.

Az alábbi táblázatban olvasható, hogy az érintett 20 napon a vonal menti településekre mikor indulnak az utolsó Volánbuszok és vonatok.


Itt hívnám fel mindenki figyelmét, hogy a Volánbusz Zrt. járataira nem lesznek érvényesek  a MÁV-Start bérletek és jegyek, továbbá, hogy a BKK bérleteket csak az elővárosi buszokon fogadják el (600-as járatok), azaz Dabasig. A Dabas és Lajosmizse közötti településeket kiszolgáló távolsági autóbuszokon nem.





*  forrás: vasutallomasok.hu
**forrás: google.hu
*** borítókép: Gonda László; Gyál vasútállomás átépítése 2012-ben

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések