Gyorsan lépett a vasút: lehetne még folytatni?

Szerda óta folyamatosan bővíti  a lajosmizsei vonatok kapacitását a MÁV-Start, ezzel már minden vonaton és szakaszon biztosítja a szükséges férőhelyet az utazóközönség számára.

Az eredetileg június 20-tól érvényes SzVÖR szerda óta operatívan felül van írva. A kialakult zsúfoltságok és utaslemaradások orvoslására a vasúttársaság először szerdán állított be egy nagy kapacitású szerelvényt a Nyugatiból 17:13-kor induló vonatra, majd csütörtökön a motorvonatok számát növelték meg eggyel, így a 7 Uzsgyi motorvonattal már két további, csúcsidei vonat kapacitását tudták megduplázni.

Lovas Gábor képén Kispestről jár ki a napokban csodált 131-es Csörgő a retro ingával.

Péntek üzemkezdettől a reggeli vonatok kapacitását, valamint a vontatójárművek számát tovább bővítették a lajosmizsei vonalon. A 149-es és a 154-es gépek mellé szerdán Hatvanból a 130-as, csütörtök reggel Debrecenből a 165-ös, este pedig -az egyébként délután még Mór térségében szolgálatot teljesítő- 131-es Csörgő érkezett meg a fővárosba. Összességében így Budapesten már 5 darab M41-es áll szolgálatra készen, hogy azokat bevessék a meghatározott vonatok élén. A vonalon pénteken 7 motorvonat és 3 mozdonyos szerelvény dolgozott, amely nagyobb kapacitást jelent, mint az elmúlt 2 évben bármikor. Péntek reggel az Ócsáról 5:25-kor és a Lajosmizséről 6:41-kor induló vonatok kapacitását is megduplázták. Ezúton is köszönjük az intézkedéseket!

A kapacitásbővítésnek köszönhetően újra forgalomban a klasszik inga is. Kép: Lovas Gábor

Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, amit csütörtökön olvashattunk az interneten. A vasúttársaság egy külön posztban kért elnézést a lajosmizsei vonal utasaitól, hogy hétfőn és kedden kis kapacitású motorvonatok közlekedtek több csúcsidei vonatban, így okozva kellemetlenséget sokak számára. Ez a poszt több, mint üdvözlendő. Az én szememben ez egy hatalmas előrelépést jelent a szolgáltató és az ügyfél közti kommunikáció terén. Csak így tovább!



Az elmúlt néhány évben azt tapasztalom, hogy egyre rugalmasabb a hazai vasút. Erre utalnak a fent leírtak is. De kérdezett-e már meg bárki is minket, hogy miként javíthatnák helyzetünket a jelenlegi pályaállapotok mellett? Például a menetrendet miként lehetne hozzá hangolni az utazási szokásainkhoz, hogy az utasbarátabb legyen? Itt első sorban a gyérebb forgalmú kora reggeli, vagy késő esti vonatokra gondolok, melyekről könnyen lehetne felmérést végezni. Továbbra is úgy gondolom, hogy a hasonló infrastruktúrájú vonalakon nem feltétlen kellene az ütemes menetrendet erőltetni, amennyiben az attól eltérő indulások utasvonzóbb hatással bírnak.

Például az ócsai betétjáratokat legalább Táborfalvától meg lehetne hirdetni az utasok számára, ugyanis ezek jelenleg Lajosmizsétől Ócsáig üresen, szerelvénymenetként közlekednek. Ráadás, hogy amennyiben a 2920 sz. személyvonat (amely a Nyugati pályaudvarról 5:18-kor indul) 20 perccel korábban indulna a 2910 sz. személyvonathoz hasonlóan, akkor a 2949 sz. (Ócsáról 5:25-kor induló vonat) egészen a Nyugati pályaudvarig közlekedhetne. Igaz, a páratlan irányú vonat csak munkanapokon közlekedik, de mellette szóló érv, hogy az erősebb irányban viszi az utasokat, valamint, hogy tehermentesítheti az előző, 2939 sz. személyvonatot. Hátránya, hogy az 5:18-kor induló vonat menetideje így megnövekedne.

Menetrendi részlet a javasolt változásokkal.

Az esti vonatoknál érdemes lenne figyelembe venni a délutános műszakból hazautazók igényeit, illetve hazajutási lehetőséget biztosítani azoknak, akik az utolsó szolnoki vonatról, vagy az utolsó M3-as metróról szállnának át a lajosmizsei vonatra. 2020-ban készítettem már erről egy felmérést.  Akkor, a válaszadók többsége a délutános műszakból nem érte el a 22:18-kor induló vonatot, sőt, az utolsó vonatot is korainak gondolták. 




Leggyakrabban az utolsó vonat mozdonyos szerelvénnyel van kiállítva. Nem árulok zsákbamacskát, ha azt mondom, hogy mindkét irányban alacsony utasszámmal közlekednek az utolsó vonatok. Amennyiben a jelenleg Lajosmizséről 20:41-kor induló személyvonat Kecskemétről indulna pl.: 20:05-kor (akár az egyik kislajosi Bzmottal kiállítva), akkor a Nyugatiból utolsóként (esetleg 23:48-kor) induló vonat kapacitása továbbra is elegendő lenne, és magasabb biztonságérzetet is nyújtana. 



Hogy ne utasok nélkül térjen vissza a szerelvény Kecskemétre, meghirdetném Lajosmizsétől, vagy akár Táborfalvától egy hajnali, Kecskemétre 5:05-kor érkező (pl.: 32712 sz.) személyvonatként, amely ráhordana a Kecskemétről induló vonatokra, amivel még 6-ra is be lehetne járni dolgozni. Továbbá kedvező fejlesztés lenne, ha hétvégén újra óránként lenne vonat Lajosmizsére. Ez főként a 12 vagy 24 órás műszakban dolgozóknak lenne nagy segítség.

Egy szó, mint száz: akármeddig is fog uralkodni a jelenlegi pályaállapot, még mindig lehetne fejleszteni a lajosmizsei vonalon.

Indexkép: Béki Tamás




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések