Nincs garancia arra, hogy felújítják a lajosmizsei vasútvonalat

Lajosmizse Város Önkormányzatának augusztus 18-i Képviselő-testületi ülésének egyik napirendi pontja a lajosmizsei vasútvonal várható felújításáról szólt. A tervek még nem készültek el, néhány részletet azonban bemutattak a résztvevőknek. Arra azonban nincs garancia, hogy a tervek meg is valósulnak.


A 142-es számú, Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal teljeskörű felújítása már évtizedek óta tervben van, érdemi előrelépés azóta mégsem történt. 2020. augusztus 14-én jelentették be, hogy megkezdik a vonal felújításához szükséges tervek előkészítését. Az építési engedéllyel bíró tervek elkészültét akkor még 2022-re becsülték, azonban ezek ma még nincsenek meg. Az ülésen elhangzottak szerint a tervek a jövő év közepéig elkészülhetnek, a további munkálatok finanszírozására azonban jelenleg nem áll rendelkezésre forrás. Optimálisabb esetben is csak 2025-ben történhet meg az első kapavágás, az építés pedig 5 évet vehet majd igénybe, azaz legkorábban 2030 végén szállhatunk fel a XXI. századi mizseire.

Lajosmizse vasútállomás a jelenlegi terveken

A felújítás néhány ismert elemei a következők:

  • Budapest - Ócsa között 2 vágányú pálya
  • Budapest - Lajosmizse között 30 percenként zónázó vonatok
  • A budapesti vonatok Lajosmizse alsóig közlekednének
  • Lajosmizsétől Kecskemét felé órás vagy fél órás követés
  • Kis forgalmú megállók megszüntetése pl.: Klábertelep

Sajnálatos, hogy az elmúlt évtizedekben az alap pályasebességet, azaz a 60 km/h-t sem állították vissza Budapest és Dabas között. Tudva, hogy kérdéses a nagy felújítás, megfontolandó, hogy a MÁV házon belül újítsa fel a vonalat. Ez jóval kisebb volumenű lenne, de a menetidőből így is lehetne faragni, nem utolsó sorban pedig nem kellene azon aggódni, hogy a vonat mikor fog leesni a pályáról.  A teljeskörű felújítást korábban 110 milliárd forintra becsülték, egy kisebb volumenű fejlesztés ennek töredéke lenne. Míg 1987-ben a Kőbánya-Kispest - Dabas táv 53 perc volt, ma legalább 1 óra 4 perc. Az utóbbi években számos fővonalat újítottak fel, melyekből a kibontott anyagot tárolásra, az ország különböző pontján raktak le. Abból a rengeteg, igaz, használt anyagból többször is fel lehetett volna már újítani a lajosmizsei vasútvonalat más mellékvonalakkal együtt. Én már annak is örülnék, ha annyit javulna a helyzet, ha irányonként 10-15 perccel rövidülne a menetidő.

Hetényegyháza 3. vágányát 1976-ban gyártott, diósgyőri 48-as sínekből újították fel 2022-ben.
Fotó: Bakos András


Lajosmizse alsó megállóhely a jelenlegi terveken




Megjegyzések

  1. Tehát ha jól olvasom a rajzot, akkor Lajosmizse állomásépületét lebontják. Lajosmizse alsót meg 200 méterrel arrébviszik, úgyis túl jó helyen van a település tengelyét jelentő utca legvégén.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Írd le véleményedet a bejegyzésről!

Népszerű bejegyzések