Újra csörög a csarnok


Már az idejét se tudom, mikor érkeztem meg úgy a Nyugati pályaudvarra, hogy  a csörgős lajosmizsei személyről a csarnok peronjára léphettem le.  Tegnap volt szerencsém nosztalgiázni egy picit.


Munkából hazafele jövet fülest kaptam, hogy délután egy körre újra lesz mozdonyos vontatás a mizsei vonalon. Élve a lehetőséggel, azonnal a vasút felé vettem az irányt. Zuglóban vártam a vonatot, amely nagy meglepődésemre egy 6 kocsiból álló szerelvény volt. Ismereteim szerint ekkora hosszúságú, menetrendszerint közlekedő személyvonat a 142-esen legalább 20 éve nem volt, leszámítva a sztrájk idején egyesített, 10 kocsis szerelvényeket.

visszatekintő
Az elővárosi szakaszon a rendszerváltás előtt és a kilencvenes évek elején reggel 20-30 percenként indultak vonatok Lajosmizséről és Táborfalváról a fővárosba, hat kocsiból álló, 456 ülőhellyel rendelkező, M41+Bhv+Bhv+Bhv+Bhv+Bhv+BDt összeállítással* 

A kilencvenes évek második felében és az ezredforduló idején két fajta vonattal találkozhattak az utasok. A már megszokott M41-es mozdony által vontatott, már csak 5 kocsiból álló szerelvénnyel és egy MDmot+Bx+Bx+Bx+Bx+Btx összeállítású motorvonattal. Mindkét típusú vonat 376 ülőhellyel rendelkezett.

2008. április 26-tól kezdve már csak 4 kocsiból álló szerelvények közlekedtek a vonalon, melyek egyenként 296 ülőhellyel rendelkeztek, emellett pedig megjelent a vonalon az Uzsgyi becenevű, 140 ülőhellyel rendelkező orosz motorvonat. Az elviselhetetlen zsúfoltság a rövid vonatok miatt már itt jelentkeztek.



Szóval megérkezett a vonat Zuglóba, felpattantam rá és akárcsak tinikoromban, lehúzott ablaknál, fejemet kilógatva utaztam a Nyugatiig. A kerekek csattogása, a mozdony nyekergése és dübörgése, a menetszél  és az az illat... Tudom, beteges életérzés, de a mai napig szeretem. Miközben csodálkozva ámultam, hogy a Nyugati kihúzóvágányain, az egykoron tengernyi vasúti kocsi helyett csak néhány várakozott, elértük a Ferdínánd hidat. Ekkor tudatosult bennem, hogy nem a megszokott 16. vágányra érkezünk, hanem a csarnokba, egész pontosan a 11. vágányra. Arra a vágányra, ahová az 1999-ben készült Európa Expressz című film M41 2169 pályaszámú mozdonya is érkezett. Szerencsére filmbeillő jelenetekkel nem találkoztam :)

418 156 (egykoron M41 2156) pályaszámú mozdony a Nyugati pályaudvar csarnokában.

Sok év után újra csörgött a Nyugati csarnoka. Még a csak mozdonyos üzemben is ritka volt az ilyen. A mozdony dübörgése megtörte a megszokott csendet, még a hangos utastájékoztatást sem lehetett hallani. Maga a szerelvény valószínüleg a ceglédi vonalról forgott be, melynek oka az lehetett, hogy az esztergomi vonalon zárlat  miatt teljesen ellehetetlenült a vonatközlekedés, megoldásként pedig a Desirókat küldték volna "pótolni". Rajtam kívül még legyeskedett néhány lelkes rajongó a mozdony körül, majd kihúzták a tárolóra, ahelyett, hogy 17:18-kor vissza küldték volna Lajosmizsére. A 439 ülőhelyes szerelvény helyett, egy egy egységből álló, 123 ülőhelyes Siemens Desiro motorvonat indult 35 perc késéssel. Délután. Csúcsidőben. Már megszoktuk. De ez már egy másik történet. Mindenesetre bízom benne, hogy a vasúttársaság belátja, hogy nem lehet erőltetni a csak alacsonypadlós, klímás szerelvényeket, pláne nem úgy, hogy a 31 darab Desiro az ország 4 részében próbál teljesíteni.

Csörgő a 11. vágányon

A kérdés mindenkiben felmerült. Újra mindennaposak lesznek a mozdonyos vonatok a vonalon? A választ nem tudom, de remélem, hogy a sátoraljaújhelyi vasútvonal villamosítása által felszabadult gépek közül néhány (többek között a 418 156 és a 418 140) állandó vendége lesz a vonalnak, legalább négy kocsival.
Csúcsidőben.
Nem reggel kilenckor.



* Azokban az időkben több vonatban is közlekedett első osztályú kocsi, azonban arról nincs információm, hogy Ap vagy Ax típusúak.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések