Válaszlevél a vasúttársaságtól


Csütörtökön - a vasútvonalon uralkodó állapotok miatt - nyílt levelet írtak a MÁV-Start vezérigazgatójához, melyre megérkezett a válasz.

Előzmények:


A nyári menetrend bevezetése óta a lajosmizsei vasútvonalra közel fele annyi Desiro motorvonat jut munkanapokon, mint amennyire szülség lenne. Az így kialakult férőhelycsökkenés és a sorozatos műszaki hibák miatt mindennapossá váltak az utaslemaradások, utasrosszullétek és vonatlemondások.


Ennek hatására - blog facebook oldalán megosztott posztokra hivatkozva - megjelent az Indexen egy cikk a vasútvonalon uralkodó állapotokról, amit egy nyílt levél elküldése követett.


Jelen:

A vágányzár ideje alatt, amíg az S21-es vonatok végállomása újra Kőbánya-Kispest, láthatóan csökkent az utasszám, ráadásul az esetek többségében már két egység Desiro motorvonat jut egy csúcsidei járatra. Ezenfelül júlis 12-től alkalmanként, július 22 óta pedig naponta közlekedik egy mozdonyos szerelvény, igaz ez az éjszakai órákban.


Részletek a  válszlevélből:

Sajnálatosan az utóbbi időben megnőttek a társaságunkhoz érkező negatív tartamú észrevételek a 142. sz. Budapest-Nyugati – Lajosmizse vasútvonalon nyújtott szolgáltatással kapcsolatban.  A MÁV-START Zrt. vizsgálta és vizsgálja a lajosmizsei vonalon kialakult helyzetet, a kapacitáshiány okait, és a megoldási lehetőségeket.

A MÁV-START Zrt. esetében, hasonlóan más közlekedési vállalatokhoz, nem beszélhetünk korlátlan erőforrásokról. Társaságunk jelenleg 31 db korszerű dízel motorvonattal rendelkezik, melyek biztosítják többek között a 142. számú Budapest-Nyugati – Lajosmizse vasútvonalon közlekedő vonatok szerelvényeit, illetve ezeknek a járműveknek egy része az észak-balatoni vonal nyári, megnövekedett utasforgalmát bonyolítja le. A vasúttársaságnál évek óta alkalmazott eljárás, hogy a hivatásforgalom utasforgalmának nyári időszakos mérséklődését figyelembe véve erőforrásokat (járművek, személyzet) csoportosítunk át a szabadidős utazások igénynövekedésének kielégítése céljából. Ezáltal biztosítható a megfelelő mennyiségű ülőhely és a kerékpár szállítási kapacitás, valamint a Balatonnál közlekedő légkondicionált járművek arányának növelése. Az idei nyári menetrendben is hasonló megoldást alkalmaztunk ügyelve arra, hogy a 142. sz. vonalon is az utasforgalom figyelembevételével munkanapokon a reggeli és délutáni csúcsidőszakokban a vonatok közlekedését 2 Desiro egységből kiállított szerelvénnyel tervezzük. Természetesen a leggondosabb tervezés mellet is előfordulnak olyan szituációk, amelyek előre nem láthatóak, és hatásukra bizonyos ideig kapacitáshiány, és zsúfoltság keletkezik. 

A nyár kezdetén tapasztalható többhetes rendkívül forró hőmérséklet a dízel motorvonatokat is erősen igénybe vette, ezért többször előfordult műszaki meghibásodások, illetve balesetek miatti járműsérülések, melyek következtében az előírt kapacitást nem tudtuk biztosítani. A problémák enyhítése érdekében 2019. július 22-től hagyományos mozdony vonattal szerelvényt is beállítottunk a vonalra, illetve ennek alkalmazását szükség esetén a továbbiakban is fenntartjuk majd.

Korábban problémát jelentett a dízelmotorok túlmelegedése, ezért a hűtőegység javítása érdekében valamennyi járműben megtörténtek azok átalakítása, felújítása, ezáltal a motor hűtőkör rendszere megbízhatóbbá vált. A járművek üzemkészségének növelése érdekében megtörtént 20 db jármű esetében a légszárítók és olajleválasztók cseréje, ezt az összes jármű esetében tervezzük elvégezni, jelenleg azonban azok az átalakításhoz szükséges alkatrészek beszerzésére várnak. Az alkatrészek beérkezését követően megtörténik a leállított járművek üzembeállítása is, melynek várható ideje szeptember eleje, ezért az üzemkészség alakulását ettől az időszaktól már 80% felett várjuk.

A fentieken túl tervezzük új motorok beszerzését is, amely előkészítése folyamatban van.

A 142 számú Budapest-Nyugati – Dabas – Lajosmizse vonalon a menetrendi kínálatot többi elővárosi vonalhoz hasonlóan a felmerülő utazási igények és a rendelkezésre álló erőforrások figyelembe vételével alakítjuk ki. A vonal Dabas – Lajosmizse közötti szakaszán az utazási igény az utasszámlálási adataink alapján hétvégi napokon jelentősen kisebb, ezért a menetrendi kínálat bővítését nem tervezzük.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések