Ez történt 2022-ben

B.Ú.É.K. mindenkinek! Ismét eltelt egy év. Izgalmakból 2022-ben sem szenvedtünk hiányt. Lássuk, milyen fontosabb eseményeket, történéseket élhettünk át az elővárosi vicinálison.


A pálya

Sajnos a pálya állapota továbbra sem javult. Március 22-én érkezett az első mérővonat az évben, vele együtt pedig több lassújel, köztük két 20 km/h-s. Noha idén nyáron is krampácsoltak a vonalon, csak egy lassújel lett megszüntetve, Dabason az Öregországúti átjáróban. December 12-én hajnalban eltörött egy heveder Felsőpakony és Ócsa között. A pályahiba miatt 5 km/h sebességkorlátozást vezettek be, amely jelentős, 20-40 perces késéseket okozott a vonalon. A hibát még aznap javították. Ha a MÁV házon belül nem állítja helyre az alap, 60 km/h sebességre alkalmas pályát, a helyzet javulni nem fog. A nagyfelújításra jelenleg nem látok sok esélyt.



Balesetek

Február 3-án egy Lajosmizsére tartó személyvonat kisteherautóval ütközött Felsőlajoson. A vonaton senki, a furgon vezetője azonban súlyosan sérült. A balesetben érintett vezérlőkocsit kisorozták, majd Táborfalván tárolták. A kocsit javították, azóta újra forgalomban van.

Május 31-én egy Ócsától Kőbánya-Kispestig közlekedő személyvonat Pestszentimre állomáson 5:50-kor aláváltás miatt kisiklott. Személyi sérülés nem történt, a pálya rongálódott. A helyreállítási munkálatok befejezéséig az állomás vonattalálkozásra nem volt alkalmas, így a két reggeli ócsai vonat több napon át lemondásra került.



A XXI. század megjelenése a vonalon

Áprilisban Felsőpakony (amely a vonal legforgalmasabb megállóhelye) megkapta a vonal első peronkijelzőjét, amely  a vasútvonal első modern vizuális utastájékoztató berendezése.

Augusztusban üzembe helyezték a jegykiadó automatákat Kispest és Lajosmizse között az összes állomáson és megállóhelyen, így bárhol is szállunk fel a vonatra, az év mindennapján, 0-24-ben válthatunk az utazás előtt jegyet vagy bérletet. A türelmi idő még tart, azonban annak lejárta után az érvényes jegy vagy bérlet nélkül felszálló utasoknak pótdíjat számolnak majd fel a vonaton. 



Vendég vasparipák

Talán a legnagyobb szenzációt a két Gigantos menet jelentette az évben, V43-asokat már láttunk erre, de V63-asokat talán még soha. Október 12-én és 16-án a Danube expresszvonat élén a 019-es Nohab és a 019-es Gigant állt.

Augusztusban az M40.219 járt Dabason, június 8-án a 334-es Szergej tett látogatást Lajosmizsére, május 31-én pedig a pestszentimrei balesethez küldték a 404-es Bobót.



Luxusvonatok

A covid után kezd újra beindulni a luxusturizmus szerte a világon. Ennek köszönhetően tavaly két Golden Eagle Danube expressz luxusvonat is közlekedett a vonalon.





Kapacitáscsökkentés, utaslemaradás, bővítés

Mint minden évben, 2022 nyarán is befejeződött a tanév. Ilyenkor rendszerint lecsökkentik nálunk a vonatok kapacitását, utaslemaradásokat és olykor káoszt okozva ezzel. Meglehet, többszáz diák utazik ezen a vonalon, de nyáron csupán néhány vonatnál csökken jelentősebben az utasforgalom emiatt. Szerencsére ebben az évben napokon belül reagáltak a helyzetre, így hamar megszűntek az utaslemaradások.


Statisztikák

A blog több, mint 63 000 kattintást ért el egész évben, a Facebookon oldal elérése közel 120 000 fő volt. A legtöbb olvasó budapesti, őket követik az ócsaiak, a gyáliak, a felsőpakonyiak, a lajosmizseiek majd a dabasiak. Idén a Facebook követők száma meghaladta a 3000-t. A blogot 98%-ban Magyarországról olvassák, a külföldi kattintások közül a legtöbb az Egyesült Államokból illetve Németországból érkezett.


Törölt vonatok száma

2022-ben a korábbi évekhez képest kevesebb vonatot mondtak le a lajosmizsei vonalon, számításaim szerint 58-at.



Covid

A 2020-ban kezdődött világjárvány lecsengését követően 2022. március 7-től már nem kell maszkot hordani a vonatokon. Az arc eltakarása egyébként 2020. május 4-től volt kötelező.

A soha életbe nem lépett menetrend

A 2021/2022-es alapmenetrend a lajosmizsei vasútvonalon soha nem lépett életbe. 2021. december 12-től 2022. augusztus 28-ig vágányzári menetrendek voltak érvényben, augusztus 29-től pedig a több változást is tartalmazó 3. számú módosítás lépett életbe.

Közvetlenül Kecskemétig

21 év után ősztől újra léteznek közvetlen Budapest – Lajosmizse – Kecskemét vonatok. Sajnos csak hétvégén, és napi 3-4 indulás irányonként. A menetrend semmire sem jó, a vonatokat legfeljebb az alkalmi utasok használják, de még így is akad 10-15 utas az alsó szakaszon vonatonként. A közvetlen járatok számát meg kell növelni és munkanapokra is ki kell terjeszteni.

Fejlesztés Karbantartás / állagmegóvás

Hetényegyháza vasútállomást júliusban vonattalálkozásra alkalmassá tették. Igaz a harmadik vágány peront nem kapott és a menetrendben sem hozott változást, de ez talán tavasszal változni fog.

Top 10 2022 

A legolvasottabb bejegyzések 2022-ben

  1. Részletek a lajosmizsei vasútvonal felújításáról
  2. 21 év után újra lesznek közvetlen kecskeméti vonatok a lajosmizsei vasútvonalon
  3. Kopogtat a 21. század a lajosmizsei vasútvonalon
  4. Vonatpótlás 2022
  5. Csökkentették a lajosmizsei vonatok kapacitását
  6. Várhatóan szerda hajnalban sem indulhat meg a közlekedés Gyál és Budapest között
  7. Utaslemaradásokat eredményez a csökkentett kapacitás
  8. Luxusvonat a lajosmizsei vonalon [VIDEÓ]
  9. 5 km/h: tovább romlik a lajosmizsei vasútvonal állapota
  10. Újraindult a vonatközlekedés Gyál és Budapest között, de nem fog közlekedni minden vonat.

#1 142-es akták

142-es akták #9 - 117 éves a Lajosmizse - Kecskemét vasút


#1 YouTube

A legnézettebb YouTube videó


A legnépszerűbb fénykép  a Facebookon és az Instagramon






Korábbi összefoglalók:










Megjegyzések

Népszerű bejegyzések