„Akinek nem sürgős utaznia, az várja már meg a következő vonatot"
Az elmúlt napok eseteit azt hiszem senkinek sem kell bemutatnom, de ha valaki lemaradt volna...
Kezdjük a hétvégi utasforgalomnál. Miután mellettem esett össze egy lány a Nyugati pályaudvarig közlekedő szóló Desirón, úgy éreztem ideje lépnem. Írásban jeleztem a MÁV-Start felé a hétvégén felmerülő problémákat, melyre még nem érkezett válasz.
Ne is menjünk tovább. A vasárnap délután is izgalmas volt. A MÁVINFORM tájékoztatása szerint egy biztosítóberendezési hiba miatt a Nyugatiból 15:16-kor Lajosmizséig közlekedő személyvonat nem közlekedik, ezért a Lajosmizséről 18:41-kor induló vonat is kimarad. Tudni kell, hogy hétvégén csak kétóránként járnak a vonatok Lajosmizsére. Én teljesen kiakadtam. Hogy lehet meghozni egy ilyen döntést és ki az, aki csak úgy lazán felvállalva az arcunkba tolja, hogy Dabas és Lajosmizse között 4 óráig nem lesz vonatközlekedés egyik irányban sem, úgy, hogy a szerelvények menetrend szerint 1,5 órán át állnak Lajosmizsén? Nesze neked elővárosi vonal és forgalomirányítás.
Az információ sok utashoz eljutott, így többen is az egyel korábbi, Dabasról 18:16-kor induló személyvonathoz bandukoltak ki. Igen ám, de mindenféle tájékoztatás nélkül, az egyébként csak Dabasig közlekedő 16:16-os vonat tovább ment Lajosmizsére. Így nem lett 4-4 órás lyuk Dabas és Lajosmizse között, de a Dabasról 18:16-kor Budapestre induló vonat kimaradt. Amiről senki sem tudott.
Este, a 20:16-os vonat is kimaradt, ezért - a MÁVINFORM szerint - a másnap hajnalban Lajosmizséről 3:12-kor induló vonat (ami a vágányzár miatt 3:00-kor indul, csak ezt valószínűleg senki nem tudja, aki nem a vonalon dolgozik...) kimarad. Ez az információ szintén sok utashoz eljutott, s lám, a vonat másnap reggel mégis leközlekedett.
Nem tudom, hogy mi folyik az utóbbi pár napban az érintett területen, de az biztos, hogy nincsenek a helyzet magaslatán. És ha már itt tartunk, akkor álljunk is meg. Van valami, ami mellett nem tudok elmenni szó nélkül. Kedden szünetelt a vonatközlekedés Gyál és Ócsa között váltóhiba miatt. Az más, hogy közel 3 órán át lényegében nem volt vonatközlekedés Pestszentimre és Lajosmizse között. És itt jön az a valami. A tájékoztatóban szerepel egy mondat: „A buszok nem érintik Felsőpakonyt". Hogy mi? Egy 4000 fős településről beszélünk, amely az utasforgalom kb. 1/3-át adja és nincs Volánbusz járat. Az irányítás ismeri ezt a vonalat? Vagy jóvanazúgy? Itt már teljesen lesápadtam. Utólag persze kiderült, hogy csak betért a zsákfaluba az a fránya busz. De ha nem így lett volna? Jobb, ha bele sem gondolok.
Nézzünk egy átlagos munkanapot, amikor járnak is a vonatok. Hajnalban utasok ezrei indulnak meg otthonaikból, hogy nagy vidáman a lajosmizsei döcögőssel dolgozni mehessenek (együttérzés). Aztán befut az állomásra a szóló Desiro motorvonat kitömve. Az ajtók kinyíltak (már ha működnek), majd a jegyvizsgáló kikiáltja, hogy „Akinek nem sürgős utaznia, az várja már meg a következő vonatot."
A legtöbb reggeli vonat így fest. 21. század, Budapest elővárosi vasútja, havi több tízezres bérletek, és itt tartunk.
Ami pedig a vasútvonalon szolgálatot teljesítő dolgozókat illeti: A legnagyobb ellenségemnek sem kívánnék ilyen munkakörülményeket. Hogy lehet őket olyan helyzetnek kitenni, hogy a saját vonatukra ne tudjanak vissza szállni a jegyvizsgálók? Nem egy esetben tapasztaltam, hogy ilyenkor a mozdonyvezető fülkéjében húzzák meg magukat. Nagyon helyesen teszik! A munkaköri leírásukban szereplő feladataik egy részét ilyen környezetben nem lehet ellátni. Úgyhogy az utastársaimtól itt kérnék megértést feléjük. Ugyanis nem ők tehetnek ezekről.
Hétköznap délután: 12 és 13 óra után kirohannak a Nyugatiból a négykocsis mozdonyos vonatok, amelyre vígan felfér 300 ember. Később, a csúcs kellős közepén, a 35 fokos hőségben begördül egy tampon formájú piros folt. Egy tampon, aminek a kapacitása nincs 200 fő, de közel 300 ember próbálja felpréselni magát, mert nem tud máshogy haza jutni. Egy tampon, amiben nincs levegő, mert a klíma nem üzemel és nyitható ablakok sincsenek. Jó utazást kívánunk! A szerencsésebbek csak egy órát utaznak, a többiek pedig tovább szívnak. Szóval döcög ez a piros folt az elrohadt pályán, az utasok pedig hullanak, mint a legyek. Míg e sorokat írom kaptam az üzenetet, hogy ma délután is összeesett egy lány a vonaton.
Értem én, hogy jármű hiány, és hogy a Balatonra kellenek ezek a Desiro motorvonatok, de kérdem én. Az Alföld számos vasútvonalán közlekednek dízelmozdony által húzott 1! 2-3 kocsis vonatok. Hát nem magától értetődő, hogy mire hol lenne szükség?
Szeretnénk, ha végre napirendre kerülne a lajosmizsei vasútvonalon kialakuló problémák megoldása, hogy ne kelljen még több utasnak összeesnie hazafele. Hogy mi is kapjunk megfelelőbb szolgáltatást, mint más vonalon utazók, ugyanazért az összegért és hogy a vasúti dolgozók munkakörülményei is javulhassanak.
A 142-es vonalon vannak még hiányosságok, nem csak a MÁV-START Zrt., hanem a MÁV Zrt. részéről is. Az utasok – véleményem szerint – napi veszélynek vannak kitéve.
VálaszTörlésRészletekért ezt javaslom átolvasni (kicsit száraz, de megéri), a lényeg a vége felé lesz: http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2018-0634-5_zj_alairt.pdf