142-es akták #14 - Képeken a múlt

A 142-es akták című cikksorozat a lajosmizsei vasútvonal múltjának egy-egy olyan időszakát, eseményét idézi fel, amelyek mára már feledésbe merültek.


A 142-es akták 14. része sokak számára még sosem látott  képeket mutat be a lajosmizsei vasút közel 100 évéből.

Egy lajosmizsei személyvonat Kispest vasútállomáson 1900 körül.
Forrás: egykor.hu




Étkező munkaszolgálatosok Dabas vasútállomáson 1940-ben. A munkaszolgálatosok a honvédség kötelékében és katonai alakulatokba szervezve, de fegyver nélkül, kizárólag munkavégzéssel teljesítettek háborús szolgálatokat.
Forrás: Wikipédia és Fortepan






Legalább 13 kocsiból álló, Hetényegyházára induló személyvonat a csarnok II. vágányán (ma 12. vágány) 1955. január 6-án.
Fotó: MTVA Archívum.


 

Ugyanaz a szerelvény egy másik képen. Itt jól látható, hogy a vonat 14:40-kor indult a Nyugatiból.
Fotó: MTVA Archívum




A Kecskemétig közlekedő 3716 sz. személyvonat a Kistextnél 1960-ban, élén a 315.806 pályaszámú gőzmozdony. A szerelvény előtt a budapesti TEFU vállalat Dutra DR-50 típusú önrakodó dömpere dolgozik a Kártoló utcában. Akkoriban a lajosmizséig közlekedő vonatok 12-13 kocsiból álltak. A fotóért köszönet Nagy Zsolt Leventének.
Fényképezte: Lajos György



Táborfalva, 1962. június 14. A táborfalvai földművesszövetkezetben a frissen szedett epret osztályozás és csomagolás után a település vasutállomásán hűtőkocsikba rakják. A hűtőkocsikból Budapesten a Ferencvárosi Pályaudvaron express-szerelvényeket állítanak össze. A MÁV havonta 50-60 express-tehervonatot indít - főleg gyümölcsáruval megrakva - a nyugat-európai országokba. A képen: hűtővagonba rakják az epret.
MTI Fotó: Lajos György

Forrás: MTVA Archívum




1966. január 21-én Gyál felső és Pestimre között két vonat összeütközött. 
A balesetről a 142-es akták második részében olvashattok.

Kispest vasútállomás 1971 telén.
Forrás: Wikipédia



Gyál megálló- rakodóhely egy lajosmizsei gőzössel 1974-ben.
Forrás: Fortepan




Lajosmizsén át Budapest-Nyugati pályaudvarig közlekedő személyvonat Kecskemét alsónál 1976-ban.
Fotó: Fortepan




Táborfalváig közlekedő, 8 kocsiból álló személyvonat a Nyugati pályaudvaron 1977-ben.
Forrás: fototar.lechnerkozpont.hu




Lajosmizsén át Kecskemétről érkezett, 8 kocsiból álló, 3715 sz. személyvonat a Nyugati pályaudvar 13. vágányán 1980-ban.
Forrás: Fortepan 



7 kocsiból álló lajosmizsei ingavonat a Nyugati pályaudvar 14. vágányán 1981-ben.
Forrás: Fortepan




Dabas vasútállomás az 1986-os átépítés előtt. A képért köszönet Nagy Vilmosnak




Táborfalva vasútállomás, 1990. december 13. A táborfalvi szovjet tüzérezred csapatkivonása.
Fotó: hirado.hu




Táborfalva vasútállomás, ugyanazon a napon. Egyes feljegyzések szerint harmincezernél is több vasúti kocsira volt szükség a szovjet haditechnikai eszközök és katonák Magyarországról való elszállítására.
Fotó: hirado.hu


 

Kispest vasútállomás 1999. szeptemberében.
Fotó: Gróh Werner Péter / V63 Gigant Club


MDmot Ócsán a kilencvenes években. 
Fotó: Bárdos Imre







A lajosmizsei vonatok egykori végállomása: Kőbánya-Kispest, 2000. január 21-én.
Fotó: Gróh Werner Péter / V63 Gigant Club





Szerelvények Lajosmizse vasútállomáson 2001. május 5-én.
Fotó: Lehóczki Gábor / V63 Gigant Club






A 142-es akták további részei:













Megjegyzések

Népszerű bejegyzések